استرس مزمن چه به روزمان می آورد ؟ | بیماری

: مشکلات استرس طولانی

استرس، یه کلمه پر از بار منفی به همراه احساسات نا مورد پسند، اینطور نیس؟همیشه استرس هست،البته بدهم نیس.بدون اون، نمی تونیم انگیزه خودراحفظ کنیم وباارده کاری پیش بریم.

: استرس طولانی چه به روزمون می آورد ؟

استرس خوب و استرس طولانی

هر چند که پذیرش پدیده آسایش در جوامع در حال پیشرفت نیزخود چالشی دیگه در بر داره که مورد بحث این مقاله نیس اما اهمیت موضوع و نتیجه های به وجود اومده به وسیله استرس آدمی رو مجبور می کنه تا استرس رو خوب بشناسه و با افزایش آگاهی و علم خود در این مورد از عواقب احتمالی زندگیای اجتماعی که در پستی و بلندیای زندگی بر سر راه آدمی از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس قرار میگیره کم کنه، مثل مرگ فرد مورد علاقه (همسر، بچه)، از دست دادن هر چیزی که واسه فرد مهم باشه، آسیبا یا بیماریای شدید، اخراج یا تغییر شغل ، جا به جایی مکان کردن به یه شهر یا استان نوین، مشکلات جنسی زن و شوهرا، ورشکستگی مالی یا بدهکار شدن شدید به بانک، اختلاف همیشه بین فرد و یکی از اعضای خونواده و دوست نزدیک یا همکار، خستگی دائمی به وجود اومده به وسیله استراحت ، خواب یا تفریح کم .

استرس، یه کلمه پر از بار منفی به همراه احساسات نا مورد پسند، اینطور نیس؟ همیشه استرس هست، البته بد هم نیس. بدون اون، نمی تونیم انگیزه خود رو حفظ کنیم و با ارده کاری پیش بریم. سطح مشخصی از استرس به ما کمک می کنه تا با محیط دور و بر موافق شده و به درستی حرکت کنیم. استرسای طولانی می تونن کمی نگرنی بسازن و به روشای جور واجور بر کیفیت زندگی تاثیر بذارن.
چیجوری می تونین تشخیص بدین استرس شما از نوع خوبه و یا طولانی؟ بیایید نگاهی بندازیم که چیجوری استرس طولانی می تونه کیفیت زندگی شما رو تحت تاثیر بذاره و به چه دلیل در حالت عادی می خوایم که تو زندگیمون اندازه کمی از استرس وجود داشته باشه.
استرس
استرس خوب چیه؟ در حالی که استرس تا حالا به عنوان یه امر به درد بخور تلقی نشده، اما هر کدوم از ما میدونیم به دلیل عکس العمل به این مسئله در موقعیت الان قرار گرفتیم. اجدادمان هم با واکنشایی مثل مقابله، فرار و تهدید زندگی کردن و زنده موندن. حال اینکه این مربوط به غذا یا تهدیدات فیزیکی بوده یا نه مسئله ایه که مرکز برجسته علمی فرانکلین اونو مشخص کرده.

با تولید آدرنالین و کورتیزول در بدن، فشار خون، تنفس و ضربان قلب زیاد می شه. کارکرد اصلی کورتیزول اینه که باعث افزایش قند خون یا گلیسمی می شه. آدرنالین هم باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و باز شدن راه های هوایی شده و در بروز عکس العمل جنگ و فرار سیستم عصبی سمپاتیک اثر میذاره. این هورمون معمولا در وقتی که فرد هیجان بالا رو تجربه می کنه در بدن ترشح می شن. جریان خون که در بدن کم میشه در آخر آستانه تحمل درد هم بالا میره.
در طول یه بحران واقعی، واکنشاتون در آخر کار دلیل برعکس شدن بعضی فر آیندا می شه. شما می تونین مسئله رو حل و فصل کنین یا از اون فرار کنین، و بعد خیلی راحت در کنار عزیزانتون به استراحت بپردازید. یا می تونین از راه قدم زدن سطح آدرنالین و هورمونای خود رو تنظیم کنین.

دلیل استرس طولانی

با این حال، زندگیای امروزه بیشتر فرصتی واسه پاسخگویی کامل به استرسا باقی نمی ذارن. عوضش، وقتی که در وضعیت ثابتی قرار داشته باشیم اونو کنترل می کنیم. خیلی از ما نمی تونیم از نظر فیزیکی استرس رو از بین ببریم، اما با دادن زمان کافی واسه حل اون، مشکل واقعی رو بر طرف می کنیم.
۱ – بر آشفتن ذهن
ممکنه فکر کنین واسه انجام کاری، لازمه که در تموم مدت زیر فشار باشین. با در نظر گرفتن مقالات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC)، استرسای طولانی تاثیر مستقیمی بر توانایی و کارکرد دارن و می تونن بیشتر شما رو در دردسر بندازن.
استرس طولانی اثرات ویرون کننده ای بر حافظه و یادگیری داره. واقعا سلولای مغز رو نابود می کنه. UMMC گزارش می کنه که افراد گرفتار به مشکلات استرس معمولا ۸ درصد انقباض هیپوکامپ رو تجربه می کنن که شدیدا مرکز اصلی حافظه و توانایی یادگیری رو تحت تاثیر قرار میده.
موسسه فرانکلین توضیح میده که کورتیزول یا هورمون استرس درزمان جواب به گلوکز، سوخت کمتری رو واسه مغز جفت و جور می کنه. طبق این در محیطای پر استرس، عکس العمل بدن به استرس اونقدر زیاد فعال می شه که بیشتر فرصت لازم واسه برگشت به حالت طبیعی و عادی به دست نمیاد و بدین خاطر در کارکرد شناختی، اختلالاتی مشاهده می شه.
همه چیز بستگی به قدرت یادگیری داره. استرس می تونه بر توانایی دسترسی به حافظه تاثیر بزاره و مانع به یاد آوردن بعضی مسائل شه.
۲ – خطر دچار شدن به مریضی قلبی و عروقی و سکته مغزی زیاد می شه
بین استرس طولانی و خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی ارتبط تنگاتنگی هست. محققان UMMC گزارش میدن استرسای طولانی، یکی از فاکتورای اصلی در بدتر شدن شرایط هستن.
واقعا، استرس ضربان قلب و نیرو رو زیاد می کنه، عروق خونی رو تنگ می کنه و بر ریتم ضربان قلب تاثیر میذاره. طبق اطلاعات منتشر شده از UMMC، این مسئله دلیل غلیظ شدن خون می شه که در برابر آسیبای مثل از دست دادن خون مراقبت می کنه.
استرس فشار خون رو زیاد می کنه و نوع طولانی اون باعث آسیبایی به رگای خونی می شه و حتی التهاباتی رو بوجود میاره.
افزایش فشار خون هم یکی از عوامل خطرناک در بروز سکته مغزی هستش، موسسه فرانکلین گزارش میده که استرس می تونه تصلب شرایین یا سختی سرخرگا رو بالا ببره، این موضوع یکی دیگه از عوامل سکته حساب می شه.
۳ – ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن
اگه فکر می کنین مقابله با عفونت واسه بدن شما یه خطر جدی هستش باید بدونین که استرسای طولانی می تونن خطرناک تر باشن، چون باعث کاهش کارکرد سیستم ایمنی می شن و مقابله رو خیلی سخت تر می کنن. به گزارش UMMC، به نظر می رسه استرس طولانی مریضی عفونی مانند آنفلوآنزا و سرما خوردگی رو تحت تاثیر قرار میده و به معنایی دوره مریضی رو طولانی می کنه.
استرس هم اینکه می تونه دلیل بروز التهاباتی در بدن شه. سیستم ایمنی هم ممکنه عکس العمل متفاوتی در برابر مشکلات نشون بده و از ترکیبات ایمنی شناخته شده با عنوان سیتوکینا در برابر التهابات پاسخای رو صادر کنن. این ترکیبات می تونن در مقابله با عوامل ناخوشایند بدن، دلیل آسیب رسوندن به سلولای سالم شن.
التهابات با خیلی از بیماریا و مشکلات رابطه دارن، از مریضی آسم و دیابت گرفته تا سرطان و بیماریای قلبی و عروقی.
۴ – تسریع روند پیری
همونطور که گفتیم، استرس خیلی از فرآیندای فیزیولوژی بدن رو دچار مشکل می کنه. از دست دادن جریان خون در پوست رو در نظر بگیرین. شک نداشته باشین در روند پیری بسیار موثر هستش. بدتر از همه، استرس طولانی می تونه در روند پیری مغز اثر داشته باشه. با بالا رفتن سن تعدای از سلولای مغز از بین می رن. داروای شیمیایی، زندگی روزمره، رژیم ناجور، از دست دادن فعالیتای ورزشی و از دست دادن روابط اجتماعی همه به این کمک می کنن. در آخر، استرس می تونه اجازه بده تا مواد سمی بیشتری از خون عبور کنن و در کارکرد حافظه و یادگیری مشکل بسازن.
وقتی که سلولای مغزی تحلیل می رن و دچار آسیب می شن، مشکلات بسیاری در حالات رفتاری فرد به وجود میاد که مهمترین مشکل در حافظه و شناخت اتفاق می افته. عواملی مانند بیماریای مثل فشار خون کنترل نشده، دیابت، چربی خون، بیماریای تغذیه، مصرف دخانیات و مصرف الکل دچار شدن به پیری مغزی رو تسریع می کنه، البته استرس طولانی در این مسئله هم بی تاثیر نیس.
APA گزارش میده، بعضی تحقیقات مربوط به تعیین سن فیزیولوژی با استرس در رابطه هستن. به طور نمونه، زنان درزمان چندین سال مراقبت از کودکان و افراد نا توان، از دید فیزیولوژی ۱۰ سال بیشتر از سن عادی خود به نظر می رسیدن. به دلیل استرس طولانی توانایی اونا در بازسازی سلولای خونی تحت تاثیر قرار گرفته بود و هم اینکه خطر دچار شدن به پوکی استخون، بیماریای قلبی و عروقی و آرتروز شدیدا زیاد شده بود.
۵ – زیاد شدن وزن و مشکلات گوارشی
استرس طولانی می تونه باعث بروز خیلی از مشکلات گوارشی شه. گرفتگی، یبوست و اسهال علائم استرس هستن. پس ریفلاکس معده و سندروم روده تحریک پذیر می تونن به وجود اومده به وسیله این مسئله باشن. استرس حتی می تونه زخما و بیماریای التهابی روده رو بدتر کنن.
کورتیزول به تجمع چربی در دور و بر شکم کمک می کنه و هم اینکه گرایش به مصرف چربیا و نمک و شکر رو زیاد می کنه. مصرف کربو هیدراتای ناسالم ممکنه آرامش بخش باشه، چون این مشکلات رفتاری و هورمونی به وجود اومده به وسیله جواب به استرس هاس، بدیش اینه این رفتار می تونه پس از یه مدت عادی شده و در آخر منتهی به بروز مشکلاتی مانند دیابت و بیماریای قلبی شه.
۶ – تاثیر بر روحیه و روابط افراد
استرس پایدار می تونه الگوای خواب رو تحت تاثیر بذاره و باعث بدرفتاری، قدرت تمرکز پایین و واکنشای تند در شما شه. ممکنه در زمانایی که مضطرب هستین قادر به فعالیت یا استراحت نباشین. افسردگی هم یه عکس العمل مشترک بین استرس مزمنه. همه اینا می تونه کیفیت زندگی شما رو کم کنه و روابطتون رو با بقیه تحت تاثیر بذاره.
استرس طولانی با احساس ضعف و نبود کنترل تواناییا همراه س. به گفته UMMC، افراد کمالگرا شاید ازاختلال در سطح سروتونین ناشی ازمسئله استرس رنج می برن، این ماده پیش افکار عمومی به عنوان جاری کننده، احساس خوب شناخته شده.
۷ – افزایش درد
ارتباطی بین شدت درد و استرس طولانی از جمله سر درد، درد مفاصل و درد عضلانی هست. به نظر می رسه استرس در اندازه دردای آرتروز و درد پشت کمر موثره، واقعا استرس باعث افزایش تنش و سر درد می شه که می تونه با دردایی در ناحیه پشت کمر همراه باشه.
۸ – تاثیر بر اندازه باروری
استرس طولانی باعث کاهش میل جنسی در زنان می شه و می تونه به مشکل نعوظ در مردان کمک کنه. استرس با شدت سندروم قبل از قاعدگی رابطه داره و ممکنه بر باروری زنان تاثیر بزاره. استرس در دوران بارداری با اندازه بالایی از زایمون زودرس و سقط جنین ربط داره. UMMC میگه، استرس ممکنه واسه جنین خطراتی رو واسه بعد از تولد به وجود بیاره. تغییرات اخلاق براساس هورمونا به همراه یائسگی می تونه به وجود اومده به وسیله استرس طولانی باشه
۹ – تاثیر روی پوست، مو و دندانا
نبود تعادل هورمونا به وجود اومده به وسیله استرس بر سلامت پوست، مو و دندانا تاثیر منفی میذاره. اگزما یه عکس العمل رایجه که حاصل از استرسه. جوش، کهیر و پسوریازیس با این مسئله در رابطه هستن. ریزش مو و بیماریای لثه هم از این قضیه مستثنی نیستن.
۱۰ – اعتیاد
خیلی از افراد واسه فرار از احساسات منفی و استرس طولانی، به داروای آرامش دهنده موقت و یا فعالیتای که واسه یه مدت کوتاه سطح دوپامین و سروتونین رو زیاد می کنن، روی میارن. مصرف الکل، تنباکو و مواد مخدر روشای عادی واسه درمان استرس هستن. اعتیاد به غذا، قمار، بازیای ویدوئویی از عاداتی هستن که ممکنه به دلیل استرس طولانی در فرد ایجاد شده باشن. همه این رفتارا در آخر به بدتر شدن مشکلات و تحت تاثیر قرار دادن سلامت روحی و جسمی می شن.
نتیجه گیری
• استرس طبیعیه و بعضی از شکلای جور واجور استرس خوبه.
• شما می تونین چگونگی مدیریت استرس رو یاد بگیرین.
• استرس طولانی می تونه بر هر سیستم فیزیکی و روانی تاثیر بزاره.

استرس طولانی چه به روزمون می آورد ؟

برگرفته از فرادید – همشهری آنلاین -/ح

.

منبع : namnak.com