استرس اندازه‌گیری وزن در افراد چاق | چاقی

استرس اندازه گیری وزن در افراد چاق

اگه وزن کردن همیشگی، روحیه و انگیزه شما واسه کاهش وزن رو خراب می کنه؛ می تونین خود رو در فواصل وقتی (هفتگی، دو هفته یه بار و یا حتی ماهی یه بار) وزن کنین.

شاید شمام با مشاهده عدد بد روی ترازو ناراحت شید. خیلی از افراد هستن که میفهمن وزن کردن موجب تخریب روحیه و ضعیف کردن انگیزه اونا واسه موندگاری رژیم لاغری می شه. در حالی که نباید این جور باشه، در واقع شما می تونین یاد بگیرین که چیجوری از ترازو به عنوان ابزاری به درد بخور بهره گیرید.

کاهش وزن رو نمیشه به عنوان یه بحث ساده و قابل پیش بینی و منظم دونست. هر چند که ما در مورد کاهش وزن به صورت کمّی و شمارشی (کالری ورودی در مقابل کالری خروجی)، صحبت می کنیم ولی بدنتون واقعاً مانند یه ماشین حساب یا حساب بانکی نیس که دقیقاً دخل و خرج اون قابل کنترل و پیش بینی باشه.

طیفی از عوامل (مانند نوسانات در اندازه آب بدن، افزایش توده عضلانی و کارکرد مقابله با گرسنگی بدنتون و چیزای دیگه ای به جز اینا) می تونن بر روند موفقیت در کاهش وزن موثر باشن. پس به خاطر پیشگیری از ناامیدی و از دست دادن انگیزه، شاید کاری که شما نباید اونو انجام بدین وزن کردن کشکی و هردم بیل خودتونه.

ارزش تلاشاتون جهت کاهش وزن، فقط به عددی که روی ترازو می ببینن نیس. اون چه که ارزشمندتره بهبود روحیه و تندرستی و خوشحال شدن شماس؛ پس بهترین تلاش تون رو واسه پیروی از رژیم غذایی سالم به کار بندید

شما باید با وزن واقعی خودتون مواجه شید، اما نباید دائم خودتون رو وزن کرده و توقع داشته باشین سریع نتیجه بگیرین. چون که شاید هنوز تجربه شما واسه پیدا کردن ترکیب مناسب از کالری و ورزش (که واسه کاهش وزنتون کارساز باشن)، کافی نباشه.

در هر حال باید بدونین وزن کردن، به نوبه خود بخش مهمی از روند کاهش وزن است که به شما نشون میده که روش تون واسه کاهش وزن ثمربخش بوده و یا باید تغییر یابد. اما از طرف دیگه نگاه وسواس گونه به وزن رو باید تغییر بدین.

اینجا ۳ راه حل به شما می آموزیم که بتونین رابطه دوستانه تری رو با ترازو پیدا کنین:

 

۱- با خودتون در مورد معنی عددی که ترازو از وزنتون نشون میده، واقع بین باشین.

عدد روی ترازو فقط به شما میگه که وزن شما موقع وزن کردن چقدره. ولی این عدد هیچی در مورد این که شما چه جور آدمی هستین؟ و یا این که سهم شما از زندگی چه قدره؟ و یا این که بقیه شما رو به چه چشمی می بینن؟ چقدر موفقین و چیزای دیگه ای به جز اینا؟ به شما نمی گه؛ پس اگه شما با وزن کردن خودتون دچار افکار و احساسات منفی میشین شاید بدین سببه که عددی رو روی ترازو می ببینن که مورد پسند و مورد انتظارتون نیس. در واقع استرس و ضعیف کردن روحیه و چیزای دیگه ای به جز اینا همه به شکل تفکر خودتون بستگی داره، اگه شما طرز تفکر خود رو اصلاح کنین و انتظارات واقعی ای داشته باشین کمتر دچار استرس میشین.

باید بدونین که تلاش دائمی و همت شماس که در طول زمان به موفقیت می رسه، پس اگه انتظارات معقولی از خودتون داشته باشین کم کم به مقصودتان یعنی تناسب اندام، دست پیدا می کنین.

طیفی از عوامل (مانند نوسانات در اندازه آب بدن، افزایش توده عضلانی و کارکرد مقابله با گرسنگی بدنتون و چیزای دیگه ای به جز اینا) می تونن بر روند موفقیت در کاهش وزن موثر باشن

۲- به خودتون یادآوری کنین که ترازو رو فقط به عنوان ابزاری جهت کمک به روند کاهش وزنتون استفاده می کنین.

ترازو قاضی، هیئت منصفه یا پلیس شما نیس. می تونین در هر بار که روی ترازو می رید به خودتون یادآوریای لازمه رو کنین، مثلا می تونین یه یادداشت یادآوری رو واسه خود جفت و جور کنین که هر بار که می خواین خودتون رو وزن کنین اونو مورد بررسی قرار بدین. این یادآوری می تونه شامل لیست کوتاهی از مهم ترین دلایل تون واسه کاهش وزن در مرحله اول، و بعضی راه ها (به موازات ترازو) واسه آزمایش روند پیشرفت تون باشه.

 

۳- از عدد روی ترازو جهت آزمایش اندازه به درد بخور برنامه کاهش وزن تون کمک بگیرین.

اگه شما از ترازو فقطً به عنوان یه وسیله جهت کاهش وزن استفاده می کنین پس شایدً باید در راه درست باشین. می تونین یه دفترچه یادداشت داشته باشین که در اون اندازه وزنتون (مثل: روزانه، هفتگی و ماهانه)، اندازه مصرف کالری یا غذای دریافتی تون در دوره های وقتی و اندازه فعالیت بدنی تون رو ثبت کنین.

پس از یه ماه موارد نامبرده رو مورد بررسی قرار بدین و ببینین که همه چیز همونجوریکه باید پیش میره. (به ازای هر ۳۵۰۰ کیلوکالری کاهش در دریافت کالری دریافتی تون در هفته، باید حدود نیم کیلو گرم کاهش وزن در هفته انجام بشه).

 

اگه کاهش وزنتون اون طور که باید خوب پیش نمی ره، می تونین از راه های زیر کمک گیرید:

* به اصول پایه کاهش وزن برگردین. حدود درصد از فرق مرموز بین اون چه که باید روی دهد با اون چه که ً روی میده به دلیل اشتباه کردن در محاسبه کالری دریافتی و یا تخمین زیادتر از اندازه مصرف کالری بدنه؛ پس واسه یه مدت دقت خود رو در کنترل کالری و مقادیر غذای دریافتی تون زیاد کنین و مطمئن شین که از همه اصول تغذیه ای به دقت پیروی می کنین.

 

* اگه بر خلاف رعایت اصول پایه تغذیه ای بازم مشکل تون حل نگشت، بررسی کنین که ممکنه اشتباهی در تخمین کالری مصرفی شما (شامل کالری مصرفی بین ورزش و یا غیر ورزش) هست. شاید لازم باشه اندازه متابولیسم بدنتون و کالری مصرفی تون درزمان فعالیتای بدنی رو مورد بازبینی بذارین. ممکنه لازم باشه اصلاحاتی در الگوی رژیم غذایی و فعالیت بدنی تون ایجاد شه، پس می تونین با کمک متخصص تغذیه یه برنامه جدید رو واسه ماه بعد خود تدارک ببینین.

 

* اگه واقعاً تلاش خود رو می کنین اما تموم تلاشاتون با شکست مواجه می شن. حتماً واسه شناسایی هر گونه مشکل متابولیک غیر عادی و یا مشکلات بالینی؛ با یه متخصص تغذیه و یا دکتر متخصص متابولیسم مشاوره کنین. هر چند در درصد موارد یک یا چند اشتباه یا مشکل کوچیک، مسبب نبود موفقیتا می شن.

وزن کردن، به نوبه خود بخش مهمی از روند کاهش وزنه که به شما نشون میده که روش تون واسه کاهش وزن ثمربخش بوده و یا باید تغییر یابد. اما

از طرف دیگه نگاه وسواس گونه به وزن رو باید تغییر بدین

در آخر اینم بگیم که ارزش تلاشاتون جهت کاهش وزن، فقط به عددی که روی ترازو می ببینن نیس. اون چه که ارزشمندتره بهبود روحیه و تندرستی و خوشحال شدن شماس؛ پس بهترین تلاش تون رو واسه پیروی از رژیم غذایی سالم به کار بندید و کارایی رو انجام بدین که به شما احساس خوبی در مورد خودتون می بخشن. در واقع اصلاح روش زندگی و سالم تر شدن الگوی زندگی شما باید واسه تون مهم تر از عدد دیده شده روی ترازو باشه.

 

واسه مشاهده سایت دکتر فرشچی می تونین به نشانی اینترنتی  مراجعه کنین.

 

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی

منبع : tebyan.net