استرس با جسم افراد چه می کند؟! | بیماری

: اضطراب همیشگی می تونه به سردردهای میگرنی دردناک منجر شه

 

استرس می تونه تاثیر داغون کننده ای بر بدن آدم داشته باشه اما بدیش اینه بیشتر مردم به طور مرتب از اون رنج می برن. مطالعه ای که انجمن روانشناسی آمریکا انجام داده، نشون میده تقریبا از هر ده آمریکایی هفت نفر به طور مرتب با استرس خیره کننده و آثار جسمی اون مواجه هستن.

 

تاثیر استرس بر سلامت جسمی

استرس و اضطراب می تونن در بخشای جور واجور بدن مشاهده شن. توانایی تشخیص این که استرس چیجوری بر سلامت جسمی شما اثر میذاره می تونه به تشخیص مشکل و ایجاد تغییرات لازم کمک کنه. در ادامه با بعضی نشونه های جسمی به وجود اومده به وسیله استرس بیشتر آشنا میشیم.

 

سردرد

واسه خیلی از مردم، استرس به معنی سردردهای مکرره. کارشناسان فهمیدن که استرس بیشتر به سرددرهای تنشی منجر می شه. این سردردها وقتی شکل می گیرن که تنش در عضلات قسمت بالایی پشت و گردن زیاد می شه. نتیجه پایانی می تونه انقباض عضلات پوست سر و سردردهای شدید باشه.

 

اضطراب همیشگی می تونه به سردردهای میگرنی دردناک منجر شه که خلاص شدن از اونا سخته و واسه چند ساعت یا حتی چند روز ادامه پیدا میکنن. واسه کاهش سردردهای تنشی، پزشکان بیماران رو به فعالیت بیشتر یا حضور در فعالیتای آرامش بخش مانند دریافت ماساژ یا حمامی گرم تشویق می کنن.

 

افسردگی

استرس همیشگی می تونه به تشکیل احساس خشم، افسردگی، یا حتی ناامیدی در فرد منجر شه. با گذشت زمان، استرس می تونه به احساس درموندگی و به دام افتادن منجر شه و فرد قادر به اراده کردن درست نبوده و درباره هر موضوعی چه در مورد حرفه ای و چه شخصی شدیدا نگران می شه. در آخر، استرس می تونه به احساس فرسودگی و ناتوانی منجر شه و این شرایط به واسطه تحت تاثیر قرار گرفتن روابط شخصی و حرفه ای فرد شرایط رو خیلی بد تر می سازه.

 

واسه مقابله با تاثیر استرس بر اخلاق خود، حضور در فعالیتایی که موجب می شن منبع استرس رو از یاد ببرین مانند فعالیتای جسمی یا مدیتیشن رو مورد توجه بذارین. فعالیتایی که ذهن شما رو هرچه بیشتر مشغول نگه می دارن رو امتحان کنین.

 

وزن و سوخت و ساز

استرس و مشکلات وزن بیشتر دست در دست همدیگه دارن. بر همین اساسه که هنگام احساس استرس، اضطراب یا افسردگی و به دنبال راهی واسه کسب آرامش، بعضی آدما به غذا خوردن پناه میارن که بیشتر هم تمایل به مصرف مواد غذایی ناسالم و پر از قند، چربی، و کالری هست.

 

علاوه بر این، استرس می تونه اثری مضر روی سوخت و ساز بدن داشته باشه، مخصوصا می تونه به ذخیره چربی در بدن منجر شه که تنها شدید شدن اضطراب رو داره. دنبال کردن یه سبک زندگی فعال می تونه با مشغول نگه داشتن ذهن و بدن، سوزوندن کالریای اضافی و برگردوندن اعتماد به نفس در حل این مشکل اثر داشته باشه.

 

مشکلات فشار خون

آدمایی که در دراز مدت استرس رو تجربه می کنن می تونن با مشکلات سلامت مانند فشار خون بالا مواجه شن. هورمونای استرس می تونن فعالیت قلب رو زیاد کنن و با گذشت زمان این شرایط می تونه به تنگی عروق منجر شه. اگه این شرایط درمان نشه، فشار خون بالا می تونه به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شه که هر دو می تونن مرگبار باشن. اگه دائم در سینه خود احساس درد می کنین، بی درنگ با یه دکتر صحبت کرده و به دنبال روشی واسه کاهش استرس خود باشین.

 

استرس می تونه چرخه خواب شما رو دچار مشکل کرده و به بی خوابی منجر شه

 

ریزش مو

ریزش مو بیشتر به واسطه افزایش سن در آقایون اتفاق می افته اما بانوان هم اونو تجربه می کنن. این در شرایطیه که ریزش مو می تونه در نتیجه استرس همیشگی و شدید شکل بگیره و هر فردی در هر مرحله از زندگی رو تحت تاثیر بذاره. معمولا، ریزش مو سطوح استرس رو در فرد زیاد می کنه و به تشکیل یه چرخه باطل اضطراب و افسردگی منجر می شه.

خبر خوب اینه که راه هایی واسه زنده کردن موهای از دست رفته وجود دارن. اولین قدم، شناسایی منبع استرس و رسیدگی به اون هستش. دکتر شما می تونه به این موضوع کمک کرده و روشای درمانی که می تونن به تحریک رشد دوباره موها بدست اومده شن رو ارائه کنه.

 

کاهش ایمنی

تجربه استرس واسه یه مدت طولانی می تونه سیستم ایمنی بدن آدم رو ضعیف کرده و شما رو نسبت به بیماریا ضعیف سازه که از نمونه های کوچیک مانند سرماخوردگی تا موارد جدی تر مانند آنفلوآنزا رو شامل می شه.

 

واسه کمک به مقابله با آثار استرس، خواب کافی و با کیفیت بالا، دنبال کردن یه رژیم غذایی سالم – تشکیل شده از میوه ها، سبزیجات، پروتئینای بدون چربی و غلات سبوس دار – و ورزش منظم رو یادتون نره. اگه به طور مرتب مریض میشین، با دکتر خود در باره چگونگی رسیدگی به منبع استرس یا هر موضوع سلامت دیگه که موجب مریضی در شما می شه، صحبت کنین.

 

درد معده

تجربه استرس در دراز مدت می تونه به زنده کردن درد و تحریک پذیری در معده، روده و دیگه قسمتای دستگاه گوارش منجر شه. این شرایط می تونه خوردن، خوابیدن، کار کردن، یا ورزش کردن رو سخت یا حتی نشدنی کنن.

 

وقتی که اضطراب دارین و دچار استرس شدین، بدن شما آدرنالین و هورمونایی که می تونن جریان خون به دستگاه گوارش و دیگه قسمتای بدن رو کم کنن، ترشح می کنه. این شرایط می تونه مانع گوارش موثر غذا شه و به درد و ناراحتی منجر می شه. در این مورد، داروهایی که واسه درمان مشکلات معده بوجود اومده ان ممکنه تاثیری در آرامش نشونه ها نداشته باشن. با دکتر خود صحبت کنه تا روشی واسه کاهش درد معده از راه رسیدگی به منبع استرس پیدا کنین.

 

بی خوابی

استرس می تونه چرخه خواب شما رو دچار مشکل کرده و به بی خوابی منجر شه که یکی از طاقت فرساترین یافته های استرسه. استرس بیشتر مانع خواب خوب شبونه می شه چون مغز رو وقتی که باید در حال استراحت باشه، بازم فعال نگه می داره. بدیش اینه، بی خوابی فقط می تونه استرس رو شدید شدن کنه و کسب آرامش و خواب راحت رو مشکل کنه. در شرایطی که مصرف دارو می تونه به بهتر شدن این شرایط کمک کنه اما روندی دراز مدت باید طی شه. با دکتر خود مشورت کنین تا تکنیکای کسب آرامش که به استراحت راحت تر به طور طبیعی کمک کنن رو پیدا کنین.

 

کاهش میل جنسی

وقتی که استرس زیاد می شه، بیشتر میل جنسی کم میشه. استرس می تونه اثر مستقیم بر سطوح هورمونا داشته باشه و تاثیر منفی بر میل جنسی آدم داره. احساس ضعف و اضطراب درباره زندگی موجب می شه تا مغز ما به اولویت بندی اقدام کرده و فضای کمتری واسه تولید مثل باقی بزاره.

 

تکنیکای کسب آرامش و ورزش می تونن به مقابله با آثار استرس کمک کنن. در نتیجه، فعالیتایی که موجب نشاط شما می شن و به زنده کردن احساس رضایت، شادی و اعتماد به نفس کمک می کنن رو مورد توجه بذارین.

 

درد آرواره

تجربه فشار دادن دندانا روی همدیگه هنگام قرار گرفتن در موقعیتای استرس زا رو دارین؟ خبر خوب اینه که شما در این مورد تنها نیستین. استرس بیشتر به فشار بر آرواره و ساییدن دندانا روی همدیگه منجر می شه که اگه به طور تکراری صورت بگیره می تونه ضعف لثه، شکستگی دندانا، و درد فراوون رو موجب شه.

 

در بعضی افراد این شرایط می تونه آثار دراز مدت روی آرواره و دندانا به همراه داشته باشه. در این موارد دکتر ممکنه به کار گیری محافظ دهن موقع شب رو تجویز کنه. معمولا، محافظ دهن موقتی استفاده می شه اما ممکنه طی فعالیتایی مانند ورزش یا رانندگی که سطوح استرس رو زیاد می کنن، ممکنه بازم به به کار گیری اونا نیاز باشه.

۴.۱۵

منبع :