استرس بیش از حد چه علائمی دارد؟ | تغذیه سالم

استرس زیادتر از اندازه چه نشونه هایی داره؟

نمی تونین کسی رو در زندگی پیدا کنین که نگه از واسه چیزی دچار استرس نیس، مگه اینکه با راهبانی زندگی کنین که صبح تا شب در حال مدیتیشن باشن. بعضی وقتا مواقع استرس به درد بخور است و می تونه کمکتون کنه بر ترسا پیروز شدین و یا واسه گرفتن چیزی به شما انگیزه میده. اما اگه پیوسته در حالت استرس و اضطراب باشین می تونه روی حالت فیزیکی و روانی تون تاثیرمنفی داشته باشه.

براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریا، ۹۰ درصد تموم بیماریا و مشکلات با استرس در رابطه هستن. پیشنهاد می کنیم هر روز زمان بذارین و کاری کنین که از استرستون کم کنه و باعث خوشحال شدنتون بشه. پیاده روی کنین، تو یه دفترچه واسه خود یادداشت کنین و… . می خواین بیشتر روی سطح استرس خود کنترل داشته باشین؟ خطوط قرمز رو شناسایی کنین. در ادامه به بررسی نشونه هایی می پردازیم که می گن باید یه مدت استراحت کنین و سطح استرس خود رو پایین بیارین.

۱- مریض شدین و نمی تونین با اون مقابله کنین.

اگه تقریبا هر هفته دچار سرفه، گلو درد و تب میشین ممکنه بخواین بار کاری و یا همکارتون رو که مریض بوده واسه این مسئله سرزنش کنین. وقتی تحت استرس شدید هستیم بدنمون شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می کنه که در کوتاه مدت کمکان می کنه. اما اگه پیوسته دچار استرس باشین این هورمون نمی تونه به درد بخور باشه و ممکنه کم کم خالی شه. کورتیزول و دیگه هورمونا اجزاء سیستم ایمنی هستن که به بدن کمک می کنن بتونه با استرس مقابله کنه. اما وقتی این هورمونا کاهش پیدا می کنن ما هم در برابر بیماریا آسیب پذیرتر میشیم.

مشکلات این موضوع، به همینجا ختم نمی شه. استرس می تونه روند بازسازی زخم ها رو آهسته کنه، باعث فعال شدن دوباره ویروسای نهفته شه و آسیب پذیری به عفونتای ویروسی رو زیاد کنه.

چیکار کنیم: وقتی احساس خستگی و بی انرژی بودن می کنین، به حرف بدنتون گوش بدین. واسه استراحت و خواب بیشتر زمان بسازین.

۲- با تمرکز کردن مشکل دارین.

وقتی واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی چیزی که مقابلتانه، زیادتر از اندازه خسته هستین می تونه نشونه این باشه که زیادتر از اندازه کار کردین. تحقیقات، قرار گرفتن دراز مدت در برابر مقدار زیادی کورتیزول رو با کوچیک شدن هیپوکامپ ( مرکز حافظه مغز ) در رابطه دونسته. تحقیقات نشون داده استرس دراز مدت می تونه باعث تحریک پروتئینی شه که فرد رو به فراموشی گرفتار می کنه.

چیکار کنیم: اگه فهمیدین این مورد رو در طول روزای کاری تجربه می کنین، چندین نفس عمیق می تونه کمکتون کنه. نفس عمیق نه فقط کمک می کنه بتونیم روی افکارمون کنترل پیدا کنیم بلکه روی حساسیتای بدنی که هنگام روبرویی با مقدار زیادی استرس تجربه می کنیم هم تاثیر می ذارن. این نوع نفس کشیدن می تونه به کنترل ضربان قلب و جریان خون و هم اینکه تنش عضلانی کمک کنه.

۳- سردردی همیشگی دارین که از بین نمی ره.

اگه احساس خفگی و فشار در هر کدوم تیکه از سرتون دارین ممکنه سردرد تنشی یا استرسی باشه. بیشتر آدما به مشکلات خاصی در زندگی خود اشاره می کنن که باعث بروز اینجور دردی می شه، اما در واقع سبک زندگی عامل اصلیه. یادتون باشه اگه سردردتان مثل سردرد میگرنی بود و یا سردردی بود که اجازه نمی داد بخوابین، نشونه هایی از مشکلات سلامتی خطرناکه و باید بدون این دست اون دست کردن به دکتر مراجعه کنین.

چیکار کنیم: وقتی دلیل سردردتان استرسه، آسونترین چیز اینه که بگیم استرس کمتری در زندگی داشته باشین. اما این پیشنهاد به خودی خود استرس آوره. اینکه بدونین استرستون از چی میاد، درمانی خوبه. افراد بیشتر مواقع نگران می شن و میخوان ببینن دلیل چیه. پس دونستن اینکه اینجور حالتی یه مشکل جدی واسه سلامتی نیس، می تونه باعث شه فرد احساس بهتری پیدا کنه. بعضی وقتا موثر ترین روشی که یه دکتر می تونه بکنه اینه که به مریض خود علائم رو آموزش دهد.

۴- کمر و گردنتون همیشه درد می کنه.

اگه در شونِه هاتون مشکل دارین، گردنتون و یا پایین کمرتون بعد از یه روز طولانی گرفته، ممکنه دلیلش موندگاری یه کار یا مشکل شخصی باشه، نه حالتی که در طول روز نشسته اید. سطح بالای استرس و تنش با منقبض کردن عضلات و ایجاد اسپاسم، باعث بروز ناراحتی و درد عضلانی می شه. گرفتگی عضلات گردن هم اینکه می تونه منتهی به سردرد هم بشه.

اگه کمر دردتون بعد از یه حادثه یا مشکل احساسی بدتر شد، می تونه نشونه ای از مشکل استرس پس از حادثه باشه. بهتره در اینجور شرایطی با دکتر صحبت کنین، چون بیشتر افراد تا مشکل احساسی خود رو حل نکنن قادر به بهتر شدن درد گردن و کمرشون نیستن.

چیکار کنیم: خیلی از تکنیکای آرامش بخش، می تونه به کاهش استرس کمک کنه از جمله نفس عمیق کشیدن از دیافراگم، مدیتیشن، ماساژ و یوگا.

۵- نمی تونین خوب بخوابین.

اگه با نگرانی از خواب بیدار شدید و یا زیادتر از اندازه فکر کردن اجازه نمی داد درست بخوابین. این می تونه نشونه ای از استرس و اضطراب باشه. بعد از یه روز طولانی، خوابیدن باید ساده باشه و رفتن به تختخواب وقتیه که می تونین چشماتون رو با آرامش ببندین. اگه احساس خستگی می کنین اما با خوابیدن مشکل دارین، ممکنه دچار خستگی مربوط به استرس باشین.

چیکار کنیم: اگه این مشکل معمولا پیش میاد با پزشکتون صحبت کنین و ببینین این استرس طولانی می تونه منتهی به افسردگی شه یا خیر. وقتی نتونین درست بخوابین حتی کوچیک ترین نارضایتیا هم در طول روز، می تونه باعث خستگی و ناتوانی تون شه چون ضعیف میشین. یه بدن خسته نمی تونه با موقعیتای استرس زا خوب مقابله کنه و مریضی رو دور کنه. واسه اینکه ببینین مشکل خواب دارین یا خیر، چک کنین که ۶ تا ۸ ساعت می خوابید یا خیر. کاهش مصرف نوشیدنیای شامل کافئین و ورزش کردن ( البته چند ساعت قبل از خواب ) می تونه کمکتون کنه ساده تر بخوابین.

۶- موهاتون شروع به ریزش می کنه.

اگه روی بالشتان تعداد زیادی تار مو افتاده، ممکنه مشکلتون آلوپسی آره آتا باشه. این یه مشکل پوستی خودایمنیه و وقتی خود رو نشون میده که سیستم ایمنی بدن به فولیکولای مو حمله می کنه. این حمله باعث ایجاد قسمتای کوچیک بدون مو روی سر می شه. این مشکل خطرناک نیس اما به نظر می رسه با استرس شدید در ارتباطه. با این حال بهتره آزمایش داده شه تا مشخص شه مشکل دقیق چیه، چون قارچا و باکتریا هم می تونن اینجور تاثیری بذارن.

۷- دچار عفونت مجرای ادراری میشین.

اگه تا حالا در جلسه ای بودین که ساعتا زمان برده و یا واسه رفتن به دستشویی از پشت میز خود بلند نمی شین، ممکنه در خطر دچار شدن به عفونت مجرای ادراری قرار بگیرین. وقتی افراد تحت استرس شدید یا کار سخت هستن بعضی وقتا رفتن به دستشویی رو به تاخیر میندازن که یکی از بزرگ ترین عوامل خطر دچار شدن به عفونت مجرای ادراریه.

چیکار کنیم: شما فردی بالغ هستین، هر زمان احساس کردین نیاز دارین به دستشویی مراجعه کنین کمی به خودتون استراحت بدین و این کار رو انجام بدین. درد به وجود اومده به وسیله عفونت مجرای ادراری، خیلی بدتر از تلاشیه که واسه بلند شدن از جاتون می کنین.

۸- زندگی جنسی تون ناراحت می شه.

در حالی که ممکنه خودتون یا همسرتون از این موضوع بی خبر باشین، استرس و تنش از دلایل اصلی مشکل نعوظه. خیلی از آقایون وارد مطب من می شن و میخوان واسه مشکلشون ویاگرا دریافت کنن، اما این مورد نمی تونه کمکی به اونا کنه و تنها جلوگیری و کاهش از استرسه که می تونه خیلی سریع مشکلشون رو نابود کنه.

مشکلات نعوظ حتی می تونه استرس رو در فرد زیاد کنه. به خاطر همین چرخه ای خراب هستش که باید سریع واسه درمان اون دست به کار شد.

چیکار کنیم: تشخیص بدین که چی موجب این مشکل شده. من به بیماران می گم بدن و ذهن مکمل همدیگه هستن، وقتی یکی حالش خوب نیس به دیگری هم سرایت می کنه. استرس، ذهن رو تحت فشار قرار میده و از اون سمت بدنتون هم متضرّر می شه پس عامل استرس زا رو شناسایی کنین و با اون روبرو شید تا بتونین حلش کنین.

هم اینکه بهتره با همسرتون درباره مشکلی که هست صحبت کنین تا اونم در جریان قرار بگیره و در این راه کمکتون کنه. وقتی هر دو از استرسی که دارین باخبر شید، دیگه بار استرس رابطه جنسی دامنگیرتان نمیشه و با خیال راحت تری می تونین واسه حل مشکل قدم وردارین.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :