استرس تان را با تغذیه کنترل کنید | تغذیه سالم

واسه مقابله با استرس و فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی هست که می تونه در کاهش نتیجه های به وجود اومده به وسیله رویارویی و روبرو شدن با فشارهای روانی بسیار موثر باشن.جالبه بدونین عادات غذایی سالم می تونه در پیشگیری از استرس و فشارهای روحی و روانی اثر داشته باشه.

 

واسه مقابله با استرس و فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی هست که می تونه در کاهش نتیجه های به وجود اومده به وسیله رویارویی و روبرو شدن با فشارهای روانی بسیار موثر باشن.

 

جالبه بدونین عادات غذایی سالم می تونه در پیشگیری از استرس و فشارهای روحی و روانی اثر داشته باشه:

* افت یهویی قند خون موجب ایجاد استرس می شه. پس بهتره وعده های غذایی منظم، کم و سالم بخورین تا دچار افت یهویی قند خون نشید. مصرف میان وعده های کم انرژی مانند هویج، کرفس و هم اینکه به کار گیری میوه های تازه و آبمیوه به عنوان طعم بدنای شیرین نقش مهمی در کم شدن اندازه استرس دارن.

* مصرف غذاهای شامل تریبتوفان مانند مغز پسته، بادام و فندق و میوه هایی مانند موز، هم اینکه غلات کامل از جمله راهکارهاییه که می تونه در آرامش و آرامش اعصاب اثر داشته باشه.

* اگه شمام بیشتر دچار استرس شدید میشین، بهتره همیشه مقداری مواد غذایی شامل پروتئین همراه خود داشته باشین چون که مصرف مقدار کمی پروتئین در طول روز، وقتی که دچار استرس میشین، خستگی رو کم می کنه.

* هیچوقت وعده های غذایی اصلی رو حذف نکنین بلکه از غذاهای بدون چربی یا کم چرب استفاده کنین.

* اگه از آدمایی هستین که هر روز با استرس دست و پنجه نرم می کنین، واسه رفع خستگی به وجود اومده به وسیله کار روزانه حتما ورزش کنین. ورزشی رو انتخاب کنین که مورد علاقه شما هستش و به شما آرامش می دهد. انجام فعالیتای ورزشی به شما کمک می کنه کالری اضافی بدنتون رو بسوزونین و در نتیجه سلامت قلب و ریه ها زیاد می شه و ذهن شما از مسائلی که موجب استرس می شن تا حد امکان دور نگه داشته می شه.

میوه ها و سبزیجات رنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، اندازه استرس روزانه رو کاهش داده و باعث سرحالی و نشاط می شه

* بعضی افراد تصور می کنن که بهترین راه مقابله با استرس غذا خوردنه که باور نادرستیه. در اینجور شرایطی باید راهی غیر از غذا خوردن پیدا کنین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که انتخاب اهداف واقعی و زمان بندی اهداف در نظر گرفته شده یا یعنی مدیریت زمان از جمله عوامل مهمیه که بیشترین تاثیر رو در کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی دارن.

 

میوه هایی واسه کاهش استرس

به گفته یه متخصص تغذیه، میوه ها و سبزیجات رنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، اندازه استرس روزانه رو کاهش داده و باعث سرحالی و نشاط می شه.

دکتر هنرور با اشاره به این که کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن تموم مواد غذایی از جمله میوه و سبزیجات رنگی مثل شکلای جور واجور توتا، گیلاس و حتی مرکبات نارنجی رنگ باید حتما در طول روز مصرف شن چون که هر رنگ از میوه ها دارای آنتی اکسیدان قویه، اضافه کرد: آنتی اکسیدانا با کم کردن استرس و افزایش توان بدنی منتهی به کاهش بیماریا شده و سرحالی روزانه رو تامین می کنن.

ایشون گفت: فلفل دلمه ای زرد و نارنجی به دلیل داشتن کاروتنوئید که نشون دهنده یه آنتی اکسیدان قویه به کاهش استرس بدن کمک می کنه.

اون در مورد اندازه استفاده هر واحد میوه در طول روز گفت: حدود ۳ تا ۴ واحد واسه مصرف سبزیجات و ۲ تا ۴ واحد واسه میوه ها در طول روز لازمه.

این نوع ماست هم استرس رو کم می کنه

قبل از این اثرات مثبت باکتریای به درد بخور موجود در فرآورده هایی مانند ماست بر ارتقای سطح ایمنی بدن نشون داده شده بود. تحقیقات جدید نشون میدن باکتریای پروبیوتیک موجود در ماست می تونن به بهتر شدن روحیه و اخلاق افراد کمک زیادی کنن.

بررسیای محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس نشون داد آدمایی که روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک مصرف می کنن، کارکرد مغزی و تمرکز بهتری دارن.

این محققان فکر می کنن سویهای پروبیوتیک خاصی در ماست هست که مصرف اون در طول زمان می تونه فوایدی واسه سلامتی داشته باشه از جمله نابود کردن استرس، اضطراب و دیگه مشکلات روحی.

محققان امیدوارن که با تغییر ترکیب باکتریای سیستم گوارش بتونن به درمان اختلالاتی مثل اوتیسم، پارکینسون و فراموشی بپردازند.

 

کاهش استرس در کودکان

محققان می گن یکی از فواید تغذیه با شیر مادر مقابله با استرسه. یه گروه تحقیقاتی با بررسی گروهی از کودکان تغذیه شده با شیر مادر و پرسشایی از مادران اونا به این نتیجه رسیدن احتمال اضطراب در بین کودکان طلاق که شیر مادر گرفتن، کمتره.

به گفته محققان، تغذیه با شیر مادر با سطوح کمتر اضطراب در میان کودکانی که تماشاگر اتفاق استرس زا و ناخوشایند طلاق والدین شون بودن رابطه داره.

این نوع تغذیه در ایجاد رابطه عاطفی بیشتر بین مادر و کودک خیلی موثره و مطالعه فوق هم نشون میده یکی از راه های افزایش توانایی کودکان در رویارویی با استرسه.

فرآوری: مریم مرادیان نیری


منابع:

جام جم – پرنیان قربان پور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

باشگاه خبرنگاران

سیمرغ

 

منبع : tebyan.net