استرس | خستگی: شاید کمبود منیزیم دارید! | تغذیه سالم

استرس، خستگی: شاید کمبود منیزیم دارین!

کمبود منیزیم که به واسطه استرس زیاد ناشی می شه باعث تحریک بیشتر از اندازه و طولانی عضلات و اعصاب می شه. به خاطر همین هم آسیب پذیرتر و عصبی تر میشین.

البته استرس و خستگی در دنیای امروزی جزو لاینفک زندگی ما شده. با این هوای آلوده و تنشای روزمره هرکی سالم و خوشحال و تندرست باشه باید مدال افتخار بگیره.

اما بعضی وقتا هم این علائم رابطه مستقیمی با کمبود منیزیم داره. این ماده معدنی بدن رو در مقابله با استرس و تنشای روحی همراهی می کنه. یعنی از استرس هاتون کم می کنه. ادامه مطلب رو از دست ندین.

 

استرس و نگرانی: نقش منیزیم چیه؟

تصورش رو بکنین می خواین از عرض خیابون عبور کنین. یهو صدای بوق ماشینی رو می شنوین که از دور با سرعت زیاد به شما نزدیک می شه. طبیعتاً بدون این دست اون دست کردن خود رو عقب می کشید تا از هر گونه خطر احتمالی دور باشین. در واقع بدون اینکه خودتون متوجه باشین بدنتون یه سری عملکردای پیچیده رو به کار میندازه تا شما هشیاری لازم رو واسه گرفتن تصمیم درست به دست بیارین. اگه بخواین بدونین دقیقاً چه اتفاقی میفته باید بگیم که در این شرایط، استرسی که با شنیدن یه صدای یهویی ایجاد می شه باعث می شه که آدرنالین در مغز ترشح شه. ترشح این هورمون که به هورمون استرس هم می شناسنش باعث می شه که جداره سلولا نفوذپذیرتر شن. از طرفی باعث می شه که منیزیم از سلولا خارج شه. به خاطر همین هم اندازه این ماده معدنی در سلولا کم شده و باعث بروز یه عکس العمل روانی و عضلانی می شه که بدن رو مجبور به بروز عکس العمل آنی می کنه.

 

دو نوع استرس داریم

بله دو نوع استرس داریم: استرس خوب و استرس بد. آزاد شدن آدرنالین و حرکت منیزیم در بعضی موارد استرسای خوبی ایجاد می کنن. مثلا یه دونده صد متر رو در نظر بگیرین که یه هزارم ثانیه بعد از دریافت علامت حرکت از جاش کنده می شه.

اگه راه حلی واسه نابود کردن دلایل کمبود منیزیم پیدا نکنین نمی تونین این

ماده معدنی رو به اندازه کافی ذخیره کنین و با قدرت زیاد در برابر استرس

و فشارهای روحی وایسید

اما اگه این کارکرد عکس العمل به استرس همراه با یه عکس العمل فیزیکی متناسب نباشه می تونه باعث بروز مشکل شه. یعنی اگه شما با شنیدن صدای بوق ماشین خودتون رو کنار نکشید یا اگه بعد از یه روز پرتنش به پارک نرفته و ندوید هورمون آدرنالین بازم در بدنتون ترشح می شه و سلول هاتون رو از ذخیره منیزیم خالی می کنه.

کمبود منیزیم که به واسطه استرس زیاد ناشی می شه باعث تحریک بیشتر از اندازه و طولانی عضلات و اعصاب می شه. به خاطر همین هم آسیب پذیرتر و عصبی تر میشین.

 

استرس و منیزیم

سۆال اینجاس مصرف یه دوره منیزیم واسه به دست آوردن تعادل احساسی و روانی کافیه؟ باید بدونین که قضیه به این سادگیا هم نیس. مصرف منیزیم به تنهایی کافی نیس. تصور کنین که در وان حموم هستین و آب رو با فشار زیاد باز کردین. اما دریچه رو نبسته اید به خاطر همین هم نباید توقع داشته باشی که وان پر از آب شه. این وضعیت دقیقاً در مورد منیزیم هم اتفاق می افتن. اگه راه حلی واسه نابود کردن دلایل کمبود منیزیم پیدا نکنین نمی تونین این ماده معدنی رو به اندازه کافی ذخیره کنین و با قدرت زیاد در برابر استرس و فشارهای روحی وایسید. به کار گرفتن فوت وفنای ریلکسیشن، یوگا، داشتن یه سبک زندگی مناسب و بدون تنش و مدیریت احساسات، عناصری هستن که دریچه رو می بندن و نمی گذارن که بیخودی باک منیزیمتان خالی شه. به بیان دیگه تلاش کنین تا جایی که می تونین از استرس هاتون کم کنین تا منیزیمتان هدر نره. وقتی منیزیم بدنتون به اندازه کافی باشه دیگه به این سادگیا هم دچار تنشای روحی نمی شین.

 

استرس: مجهز شید تا بهتر مقابله کنین

با اینکه مصرف منیزیم به تنهایی نمی تونه به استرس هاتون پایان بده و لازمه که با ایجاد احساس آرامش ذهنی آمادگی تون رو بالا ببرین اما با این حال شما باید به اندازه کافی منیزیم دریافت کنین. به نظر کارشناسان مصرف زیاد منیزیم باعث بروز مشکل نمی شه. به خاطر همین کارشناسان پیشنهاد می کنن که روزانه دائم و یا در مواردی که دچار استرس شدین ۴۰۰ میلی گرم منیزیم دریافت کنین.

البته همیشه پیشگیری بهتر از درمانه. به جای این که دچار استرس شدید بشوید و بعد به فکر بالا بردن ذخیره منیزیم بیفتین از همون اول به فکر تأمین و ذخیره این ماده معدنی باشین.

منیزیم در دانه ها، مغزها، آجیل، موز، سبزیجات برگی شکل، برنج قهوه ای، جو، لوبیا و چیزای دیگه ای به جز اینا فت و فراوون هست.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net