استرس دارم | چی بخورم؟ | بیماری

:
استرس دارم، چی بخورم؟

:

سایت آوای سلامت: به گفته موسسه ملی سلامت روان آمریکا، مشکلات اضطرابی شایع ترین مریضی روانی در این کشوره و ۴۰ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال مشکلات مقابله می کنن. این وسط اضطراب و افسردگی دو مشکل باهم هستن و حدود نیمی کسائی که از اضطراب رنج می برن، درجاتی از افسردگی رو هم تجربه می کنن.درمانای خاص و داروها می تونن به کاهش بار اضطراب کمک کنن اما فقط یه سوم از مبتلایان ممکنه به دنبال راهکارهای درمانی باشن واسه همینه که پیشنهاد کارشناسان بر اینه که راهکارهای تغذیه ای در مدیریت علائم این اضطراب اهمیت زیادی داره.

علاوه بر رعایت رژیم غذایی متعادل، نوشیدن آب کافی واسه هیدراته موندن، دوری از الکل و جلوگیری از مصرف دخانیات می تونه به آرامش علائم اضطراب کمک کنه. به کار گیری کربوهیدراتای پیچیده هم به تنظیم سطح قند خون و احساس آرامش بیشتر کمک می کنه.
یه رژیم غذایی پر از غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، و دوری از غذاهای غذاهای فراوری شده واسه مبتلایان به مشکلات اضطرابی مهمه. هرچه قندهای ساده بیشتری صرف کنیم، قند خون سریع بالا و در آخر پایین میاد. با افت قند خون بعضی هورمونا مثل هورمون استرس در بدن ترشح می شن تا قند رو حفظ کنن و حالتی مثل شرایط و حالتای استرس در ما اتفاق می افته.
 در این شرایط معمولا بعضی تصور می کنن فشارشان پایینه و تلاش می کنن شیرینی بخورند تا آرامش خود رو بازیابند. به مرور شخصی که این روش رو پیش میگیره به مواد قندی معتاد می شه و با اون آرامش پیدا میکنه. اثر این موضوع به خصوص در کسائی که کرد استرس در اونا به شکل اضطرابه، بیشتر دیده می شه.
اما علاوه بر این منوی کلی، شما ممکنه تعجب کنین که بعضی از غذاهای خاص تا چه حد در کم شدن اندازه اضطرابتون موثره:
موارد غذایی پر از منیزیوم شامل سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، چغندر، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات سبوس دار، در کم شدن نشونه های اضطراب و ایجاد آرامش نقش مهمی دارن.غذاهای غنی از روی مانند گوشت گوساله، جگر، زرده تخم مرغ، واسه مبتلایان به اضطراب پیشنهاد می شه.اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهیای چرب هم همین اثر رو داره.مصرف غذاهای پروبیوتیک هم در کاهش اضطراب موثره. پروبیوتیکای موجود در کلم ترش، کفیر و بقیه اجناس لبنی خوبه.

مارچوبه هم خواص ضد اضطرابی اش تایید شده.مواد غذایی غنی از ویتامینای گروه ب مثل بادام و آووکادو پیشنهاد شدن.
آنتی اکسیدانا ضد اضطرابند؟
به نظر می رسه احساس اضطراب با کم شدن سطح آنتی اکسیدانا رابطه داشته باشه. پس رژیم غذایی پر از آنتی اکسیدانا ممکنه به کم شدن نشونه های مشکلات اضطرابی کمک کنه. غذاهای تعیین شده به عنوان منابع آنتی اکسیدان عبارتند از:
لوبیا
میوه هایی مانند سیب، آلو، گیلاس
شکلای جور واجور توتا مثل تمشک، توت فرنگی، زغال اخته

آجیل شامل گردو
سبزیجات مثل کنگر فرنگی، کلم پیچ، اسفناج، چغندر، کلم بروکلی
ادویه جات و ترشی جات شامل زردچوبه و زنجبیل.
اگه علائم اضطراب شدید باشه و بیشتر از دو هفته با وجود رعایت رژیم غذایی متعادل طول بکشه، باید حتما با دکتر تون مشورت کنین.
یادتون نره که: عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می تونه توان ذهنی رو در روبرو شدن با عوامل استرس زا کم کنه و درنتیجه مدیریت شرایط استرس زا خدشه دار می شه و این موضوع به ضرر فرده. دوم اینکه تغذیه خوب و درست به فرد کمک می کنه از بیشترین حد توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیره و با شرایط استرس زا بهترین مقابله رو داشته باشه.

منبع : برترینا

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه