استرس داشتن فرزندان در ایام امتحانات | بیماری

: سرویس سلامت آکا ایران به نقل از دکتر سلام:

در روزای امتحان بچه هامون استرس زیادی رو تحمل می کنن این اضطراب بعضی وقتا هم به سود اوناس و موجب پیشرفت و قبولی اونا واسه گذروندن این ایام می شه

اگه بچتون با چهره ای در هم از مدرسه به خونه بیاد و بگه که این بار هم امتحانش رو خراب کرده، چه برخوردی با اون می کنین؟ شمام از اون دسته از پدر و مادرهایی هستین که توپ رو همیشه توی زمین فرزندشون میندازن و اونو مسئول اصلی شکست خوردن هاش می دونن؟ اگه این طوره باید تغییر جدی ای در فکر و رفتاراتون بسازین. همیشه سر به هوایی اون نیس که اونو از موفقیت دور می کنه.

بعضی وقتا اشتباهاتی که خودتون در روزای پراسترس امتحان انجام می دید، می تونه همه رشته هاش رو پنبه کنه و با شکستای پشت سر هم، اعتماد اون به خودشو نابود کنه. حالا که چیزی تا آخر ترم باقی نمونده، نکتهایی رو که در ادامه آوردیم، رعایت کنین و به اون واسه گرفتن نتیجه بهتر کمک کنین.

مشکلات خودتون رو روش دوشش نریزید

مراقب باشین ضعفا و مشکلات شما، به آینده بچتون آسیب نزنه. والدین مضطرب همیشه در حال انتقال دادن اضطراب خود به بچه هاشون و سردرگم تر کردن کلافی که به دست و پای کودکشون پیچیده، هستن و والدین دپرس هم با پایین آوردن اعتماد به نفس فرزندشون  منفی بافی به اون ضربه میزنن. تلاش کنین به عنوان فردی که از بیرون به رابطه شما و بچتون نگاه می کنه، ماجرا رو ببینین. چقدر به خاطر استرس و بدحالی خودتون به اون فشار میارید؟ بچه شما چقدر درگیر مشکلات شما شده؟ از همین امروز واسه پایان دادن به این درگیریا تلاش کنین.

همه خونواده رو بازی بدین

واسه یه هفته هم که شده، باید همتون با دل و جون درگیر امتحانات شید. واسه این کار، باید برنامه امتحانی بچتون رو بدونین و قبل اینکه هر کدوم از عناوین درسی خود رو امتحان دهد، با اون بازیای کوتاه ۱۵ دقیقه ای رو در مورد محتوای اون درس انجام بدین. مثلا می تونین روی چند دستمال سفره، سوالای مهم یه درس رو یادداشت کنین و پشت میز صبحونه یه مسابقه کوچیک برگزار کنین.

یکی از اعضای خونواده می تونه مسئولیت پرسیدن سوالا رو رو دوش بگیره؛ یکی جوابا رو در اختیار داشته باشه و دانش آموز کوچیک شمام عضو تیم دیگری باشه که در این مسابقه شرکت می کنه. اگه جواب سوال رو درست بده، یه امتیاز به اون بدین و اگه اشتباه جواب داد، به کسی که برگه  جوابا در دستشه، یه امتیاز بدین.

واسه این مسابقه، جایزه ای کوچیک اما باحالی در نظر بگیرین و اگه امتیازهای دانش آموز کوچولو از رقیبش بیشتر شد، این جایزه رو به اون بدین.

این مسابقه ها رو به روشای جور واجور و در زمانای متفاوت می تونین برگزار کنین و با کمکشون درس خوندن رو به فعالیتی دوست داشتنی تبدیل کنین.

استرس رو به صفر نرسانید

واسه اینکه بچتون نمره بهتری در امتحانش بگیره، حذف کردن همه عوامل استرس زا بهترین راه نیس. درسته که والدین کنترل گر با همیشه سرک کشیدن به اتاق فرزندشون و تذکر دادن به اون، استرس زیادی رو به کودشان تزریق می کنن اما والدین بی دقتی که همه چیز رو بردوش کودک می ذارن هم خدمتی به اون نمی کنن. یادتون نره که استرس بعضی وقتا می تونه مثل یه نیروی محرک به اون واسه رسیدن به هدفش کمک کنه. البته نباید این آش رو بیشتر از اندازه شور کنین و فشار روانی غیرقابل تحملی به اون وارد کنین، اما اینکه از اون بخواین سر برنامه ای که مشخص کرده، بمونه و با بازیگوشی از برنامه ای که خودش ریخته سرپیچی نکنه، استرس زیادی رو به بچتون تحمیل نمیکنه.

از شکست غول نسازید

گفتیم که کمی استر واسه فعال تر شدن بچتون بد نیس اما مراقب باشین با کمال گرایی و انتظارات بی جا، همه وجود بچتون رو غرق اضطراب آسیب زننده نکنین. هیچ وقت بچتون رو با کودکان دیگه مقایسه نکنین و اونو نه با نمره ای که میگیره، بلکه با تلاشی که می کنه، قضاوت کنین. اجازه ندین نگرانی بچتون در مورد نمره ای که بعد از همه زحماتش قراره مایه قضاوت شدنش باشه، اونو از رسیدن به اهدافش بازبدارد.

با اون حرف بزنین

نذارین بچتون بار نگرانی هاش رو فقط به دوش بکشه. در این روزای آخر سال، هر روز سری به اتاقش بزنین  وقتی دو نفرتون تنها هستین، در مورد احساسات و نیازاتون با هم گپ بزنین. پیاده رویای عصرگاهی در پارک نزدیک خونه تون هم می تونه پیشنهاد خوبی باشه. با به کار گیری این فرصت یه ساعته هم خستگی ذهنی بچتون رو از بین می برید و هم از حال و هوایش باخبر میشین؛ اما مراقب باشین که این گپ زدنا شکل سرزنش کردن و نصیحت کردن به خود نگیره و مخصوصا در ساعات قبل از امتحان یا قبل از خواب اون، خیال نصیحت و تنبیه کردنش رو از سرتون بیرون کنین.

ساعت خوابش رو تغییر ندین

خواب کافی نه فقط آرامش رو بیشتر می کنه بلکه توانایی مغز واسه بازیابی اطلاعات و یادگیری داده های جدید رو بالا می بره. پس در روزای امتحان یه قانون مهم رو در خونه تصویب کنین. قانونی که خوابیدن تو یه ساعت مشخص- که ممکنه یکی، دو ساعت بعد از ساعت همیشگی باشه- و البته ممنوع بودن به کار گیری گوشی موبایل و تبلت  از یه ساعت قبل از خواب جزو اون هستش.

محققان می گن بازی با گوشی و تبلت و کار کردن با لپ تاپ در ساعات پایانی شب باعث بی خوابی می شه. پس نذارین عامل دیگری با استرس شبای امتحان همراه شه و بچتون رو از خواب آروم و به اندازه ای که می تونه ذهنش رو واسه فردا آماده کنه، محروم کنه. گذشته از این، نذارین چرت میان روزی بچتون از یه ساعت طولانی تر شه، چون که محققان می گن بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه خواب نیمروزی می تونه انرژی زیادی رو به فرد تزریق کنه اما خواب طولانی میان روزی کمکی به اون نمی کنه.

راه فرار رو باقی بذارین

در روزای امتحان اونو از همه تفریحاتش محروم نکنین. اجازه بدین که یکی از فعالیتایی رو که به اون انرژی و نشاط میده، حتی در این روزا هم بکنه. اگه گوش کردن به موسیقی یا نواختن ساز حالش رو خوب می کنه، از اون بخواین که در این روزا هم چند دقیقه ای به این کارا بپردازه و اگه اهل ورزش کردنه، تمرینای ورزشی اش رو یه دفعه کنسل نکنین. زندگی که جز درس خوندن هیچی دیگه ای در اون نباشه، حتی واسه یه هفته هم قابل تحمل نیس و شما می تونین با برنامه ریزی درست و تعیین زمان مناسب انجام هر کار، بچتون رو از اینجور زندگی خلاص کنین.

مراقب خورد و خوراکش باشین

فقط تقویت کردن بچتون با خوراکیای پرکالری نمی تونه به موفقیتش در این روزا کمک کنه. واسه اینکه کودکتون در فصل امتحانا شرایط جسمی و روانی بهتری داشته باشه، باید مراقب خورکیا و هله هوله هایی که می خوره، باشین. مواد غذایی ناسالم مثل سوسیس و کالباس و خوراکیای شامل نگه دارنده های شیمیایی، اضطراب رو بیشتر می کنن و با تحریک پذیر و بدخلق کردنش، آرامش رو در این روزای سخت از اون می گیرن. گذشته از این، یادتون نره که استرس امتحانا و ساعتا روی صندلی نشستن واسه درس خوندن، ممکنه اونو دچار یبوست کنه. پس به رژیم غذایی اش سبزیجات برگ سبزی رو که پر از فیبر هستن، اضافه کنین و قبل از ایجاد شدن این مشکل، با اون مقابله کنین.

خونه رو مرتب کنین

پریشونی چشمی، می تونه آرامشش رو نابود کنه و بی اینکه چیزی بگه، تمرکز کردن رو براش سخت کنه. تلاش کنین در این روزا بیشتر از هر وقتی به نظم و تمیزی خونه تون توجه کنین. شاید بچتون در ظاهر اعتراضی نکنه اما زندگی کردن در خونه پریشون، می تونه رسیدن به هدفش رو واسه اون سخت کنه.

ذهنش رو آروم کنین

به بچتون تکنیکای تن آرومی رو آموزش بدین. از اون بخواین ۱۰-۱۵دقیقه در حالی که یه موسیقی آروم رو پخش کرده، روی زمین اتاقش دراز بکشه و به هیچی فکر نکنه. به اون یاد بدین که در این زمان خودشو در مکانی آرامش بخش و رویایی تصور کنه و با به آخر رسیدن موسیقی از جاش بلند شه. همین ۱۰ دقیقه آرامش جسمی و روانی داشتن، می تونه انرژی رو واسه دوباره درس خوندن یا حاضر شدن در جلسه امتحان بیشتر کنه.

تغییرها رو واسه بعد بذارین

اگه می خواید دکوراسیون خونه تون رو عوض کنین، به خونه دیگری برید یا تغییری در وسایلتان بسازین، این کار رو به هفته های بعد از امتحانات بندازین. تغییرات به ظاهر کوچیک و بی اهمیتی که در این روزا در خونه تون ایجاد می کنین، تمرکز بچتون رو از بین می برن و نمی ذارن با همه وجودش درگیر درس. امتحاناتش شه.

شکستا رو تحلیل کنین

به جای اینکه شکست رو به چماقی واسه همیشه تهدید کردنش تبدیل کنین، با تحلیل دلایل شکست، به اون واسه موفق شدن در آینده کمک کنین. بدون نگاه سرزنش بار و لحن قضاوت گرانه، در مکانی دوست داشتنی مثل پارک یا کافه مورد علاقه اش، با هم در مورد چیزی که اتفاق افتاده، صحبت کنین. به بچتون بگید که در هر شرایطی از اون پشتیبانی می کنین و این گفت و گو فقط واسه بررسی چیزی که اتفاق افتاده و درس گرفتن از اون انجام می شه.

ماهنامه همشهری تندرستی

منبع :