استرس در زندگی سالمندان | سالمندان

با استرس دوران قدیمی سالی چیجوری برخورد کنیم؟

استرس در زندگی سالمندان

با استرس دوران قدیمی سالی چیجوری برخورد کنیم؟

اختصاصیآکا ایران: 

استرس در زندگی امروزی بسیار کرد پیدا کرده و با افزایش سن نه فقط کاهش پیدا نمی کنه بلکه روز به روز بیشتر می شه . این استرس تا حدود زیادی با استرس دوران جوونی فرق داره .

عوامل زیادی در زندگی سالمندان هست که بر استرس سن و سال دار اضافه می کنه . عوامل استرس زا در این دوران از دست دادن بچه ، از دست دادن همسر ، از دست دادن بینایی ، از دست دادن سلامتی و شنوایی و …

استرس و مریضی رابطه نزدیکی دارن و استرس خطر دچار شدن به بیماریای جسمی و روانی رو زیاد می کنه . استرس سالمندی وقتی ایجاد می شه که اون احساس کنه کنترل موقعیت زندگی رو از دست داده و بقیه به اون توجه نمی کنن و یا اونو پشتیبانی نمی کنن .

پیشنهادایی هست که  بتونین جلوی استرس  رو بگیرین و استرس رو کنترل کنین…

  • از دور و بریا و محیط زندگی تون انتظارات واقعی داشته باشین. مثلا اگه به کار گیری عصا ، دندون مصنوعی ، سمعک ، عینک و … در انجام کارا به شما کمک میکنه از اونا استفاده کنین.
  • وقتی به کمک نیاز دارین اونو با خونواده و دور وبریا تون درمیون بذارین و از بقیه کمک بخواین.
  • خود رو به کاری مشغول کنین. درخت بکارید، انباری رو مرتب کنین،  حیوانات کوچیک خونگی بیارین،  وسایل خود رو مرتب کنین، آشپزی کنین، با دوستانتون به گردش برید، تو یه کلاس ورزشی یا تفریحی ثبت نام کنین.
  • ساعتی از روز رو پیاده روی کنین یا به تماشای ویترین مغازه ها برید و واسه خود خرید کنین .
  • ارتباطتونرو با دوستان و هم محلیای هم سن و سالتون حفظ کنین و  اگه امکان داره برنامه یه مسافرت تفریحی و زیارتی کوتاه مدت رو بچینید.
  • از سیگار و مواد مخدر استفاده نکنین که در کم کردن  استرس هیچ نقشی ندارن.
  • ورزش کنین. تمرین بدنی منظم آثار خوبی بر سلامت جسم و روح شما داره و سلامت ذهن رو زیاد می کنه و استرس شما رو کم می کنه.
  • مجلات سرگرم کننده رو شناسایی کنین و ساعتی از روز رو به خوندن  کتاب و مجلات تخصیص بدین.
  • با نوه های خود در رابطه باشین و رابطه دوستانه ای با اونا برقرار کنین و از اونا بخواین زود به زود به شما سر بزنن.
  • نماز و دعا بخونین و ذکر گفتن در طول روز رو یادتون نره.
  • درباره احساساتتون با بقیه حرف بزنین و با اقوام خود در رابطه باشین.
  • پیری و مشکلات مربوط به اونو قبول کنین و به این باور برسین که پیری واسه همه همینطوریه.
  • به موسیقی مورد علاقه تون گوش بدین که موسیقی در درمان و پیش گیری از بیماریا و تقویت روحیه موثره و تحمل مشکلات رو آسون و اعتماد به نفس رو بالا می بره. موسیقی انگیزه میده و محبت بوجود میاره و به درون شما نفوذ میکنه. موسیقی نقش خوبی در کاهش بی قراری  ،فراموشی ، افسردگی ، اضطراب ، تحمل درد و گیجی داره.
  • از مراکزی که سالمندان در اون نگهداری می شه مراجعه کنین و شرایط سالمندان دیگه رو از نزدیک ببینین.
  • روحیه خود رو خوشحال نگه دارین ، بخندین و به آینده و زندگی خوش بین باشین.

منبع :