استرس در سالمندی و تکنیک هایی برای رسیدن سالمندان به آرامش | سالمندان

آکایران :استرس و نداشتن آرامش در سالمندان دلایل بسیاری داره

استرس و نداشتن آرامش در سالمندان دلایل بسیاری داره که می تونه شامل نبود همسر، نگرانیای مادی، مشکلای سلامت و نبود وابستگی باشه.

بنا : علل کلی استرس در دوران سالمندی: تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر مریض، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانیا و قوای جسمی و وجود بیماریای طولانی و ضعیف کننده، نگه داری از نوه ها، نگرانی در مورد زندگی جداگونه و ترس از تنها شدن، نگرانی در مورد رانده شدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود  مجموعه های پشتیبانی کننده اجتماعی از کلی علل ایجاد استرس در سالمندان هستن.
عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع از دست دادن و برگشت ناپذیره. وقتی تعداد این استرسا زیاد و فاصلۀ اونا کم شه و قوای بدنی هم ضعیف شده باشه، اثرات داغون کننده اون بیشتره.
علائم استرس در دوران سالمندی: طپش قلب، افزایش فشارخون، دستا و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندانه ها روی هم، لرزش دستا و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و بعضی وقتا اسهال از جمله علایم استرس در آدما مخصوصا سالمندان هستن.
بروز مشکلات مغزی بدلیل ایجاد استرس : بی خوابی، کابوس شبونه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، تموم نشده گذاشتن کارا و اراده کردن و نتیجه گیریای غلط، بدرفتاری، فریاد زدن و رفتارای خشن از جمله مشکلات مشکلات مغزی به وجود اومده به وسیله استرس هستن.
راه های مقابله با استرس در سالمندان : واسه مقابله با استرس در سالمندان باید با اونا در مورد احساسات و نگرانی هاشون صحبت کرد، به اونا اعتماد به نفس داد و اونا رو واسه به کار گیری وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد.

حفظ رابطه با خونواده، مشغول کردن اونا به کاری در خونه، خوندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راه های جلوگیری از استرسه.  

بهتره واسه اینکه استرس رو از سالمندان دور کنین و اونا رو به آرامش برسونین تشویقشان کنین که از سلامت روانی و جسمی شون تا جایی که امکان داره مراقبت کنن. مثلا داشتن رژیم سالم غذایی، روزش یا شرکت در فعالیتایی که از اون حال می کنن به اونا کمک می کنه.
شمام اینکه می تونین سالمندان رو تشویق کنین روابط اجتماعی خود رو حفظ کنن و اونو گسترش بدن. این موضوع می تونه تاثیر زیادی در زندگی اونا داشته باشه و زمینه رسیدن اونا رو به آرامش جفت و جور کنه. این موضوع هم وقتی که اونا در خونه سالمندان باشن و هم وقتی که خونه خودشون رو داشته باشن، صدق می کنه.
البته خواب کافی هم در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک می کنه. حالا که با علائم استرس و چگونگی کمک به سالمندان واسه ایجاد آرامش در اونا فهمیدین بد نیس به تکنیکای رسیدن به آرامش در سالمندان که در ادامه اومده هم توجه کنین.

گوش دادن موسیقیای آرامش بخش به سالمندان کمک می کنه ترس و اضطرابشون رو از بین ببرن

تکنیکای رسیدن به آرامش واسه سالمندان
۱- آرامش عضلات: در این فوت وفن سالمندان تشویق می شن عضلات خود رو منقبض یا فشرده و بعد رها کنن. این فشردگی و رهایی شامل عضلات اصلی یعنی شونه ها، بازوها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا می شه.
۲- تصویرسازی ذهنی: تصویرسازی ذهنی یعنی اینکه سالمندان خود رو در محلی قشنگتر در حال انجام فعالیت مورد علاقه شون تصور کنن. مثلا تصور کنن در سواحل خزر هستن یا روی قله کوه های دماوند یا در حال شنا کردن در دریاچه ای قشنگتر.
۳- ورزشای آروم: ورزشای آروم مانند یوگا، پیلاتس و تایچی میان سالمندان محبوب هستن و به اونا اجازه میدن بدنشون رو در حالی که روی فوت وفن تنفس تمرکز کردن، تقویت کنن.
۴- گوش دادن موسیقیای آرامبخش:گوش دادن موسیقیای آرامش بخش به سالمندان کمک می کنه ترس و اضطرابشون رو از بین ببرن. منابع استرس در سالمندان با منابع استرس در جوانان فرق داره، اما معنیش این نیس که استرس سالمندان خاصه. استرس سالمندان هم می تونه خیلی راحت استرس جوانان از بین بره. تنها موضوع اینه که این استرس زود تشخیص داده شه و به روشای مناسب از بین بره.

منابع:

هفته نامه زندگی مثبت

behdasht.gov.ir

منبع :