استرس را به آسانی مدیریت کنید | ورزش

 

 

مشکلات فردی، اجتماعی، شغلی، اقتصادی، زندگی مشترک، روابط بین افراد، ترافیک، کارای تموم نشده، امتحانات و آزمونا و … عوامل استرس زای زندگی ما هستن. کارشناسان رشته های جور واجور روشای زیادی رو واسه کنترل و مدیریت استرسای روزانه پیشنهاد کردن. این روزا به شکل مهارتای زندگی به افراد آموزش داده می شه که چیجوری استرسای روزمره رو کم کنن.

از اونجایی که استرس و اضطراب بخش جدا نشدنی زندگی مدرن و امروزی هستش،  نمی تونیم اونو به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم. پس پذیرش این واقعیت به عنوان اولین قدم در کاهش و مدیریت استرسه.

ورزش به عنوان یه عامل مهم و موثر در تنظیم متابولیسم بدن شناخته می شه. روان شناسا فکر می کنن که ورزش یه رفتار خوشحال کننده و باحال و لذت بخش بوده و  نشاط، سرحالی و بهبود روحیه رو داره. رفتارای خوشحال کننده و باحال و مخصوصا ورزش، بدن رو در انجام وظایف خود از جمله ایمنی و مقابله با بیماریا تقویت کرده و به تامین و حفظ سلامتی کمک می کنه.

فعالیت بدنی و ورزش یکی از آسونترین ابزاریه که استرس رو کاهش داده و به حفظ و تامین آرامش کمک می کنه. ورزش به خودی خود مشکلات ما رو حل نمی کنه اما به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن بوجود میاره، تحمل شرایط سخت و فشارهای روحی رو آسون تر کرده و کمک می کنه که تصمیمات منطقی تری بگیریم. 

تحقیقات نشون میدن که ورزشکاران در بیشتر موارد مشکلات روانی کمتری نسبت به بقیه افراد دارن و از عکس العمل مناسب تری در مقابله با استرس بهره مند هستن. هم اینکه افسردگی، نا امیدی و بی انگیزگی در این افراد کمتر مشاهده می شه.

اگه ورزش در درازمدت و دائم انجام شه، در کاهش سطح هورمون کورتیزول و بهبود علایم استرس خیلی موثره. هورمون کورتیزول در جواب به استرس و  از غدد فوق کلیوی ترشح می شه. 

کارشناسان فکر می کنن که ورزش اگه از ایستادگی بالایی بهره مند باشه در کنترل استرس موثرتره. هم اینکه یوگا که یه ورزش روحی وجسمی بوده و با اعتماد به نفس شخص رابطه مستقیمی داره یه فعالیت موثر در کاهش استرسه.

تحقیقات نشون میدن آدمایی که به طور منظم و همیشگی ورزش می کنن معمولا در شرایط سخت تصمیمات بهتری می گیرن و می تونن فشارهای روحی خود رو آسون تر کنترل کرده و بر شرایط مسلط شن.

اگه تصمیم دارین واسه کاهش استرس، ورزش رو در برنامه روزانه خود بذارین، این موارد رو یادتون باشه: 

ورزشی رو انجام بدین که واسه شما لذتبخشه: اگه از انجام یه ورزش لذت نمی برین خود رو مجبور به انجام اون نکنین. انجام اجباری ورزشی که دوست ندارین، دلیل کاهش خلق و بی حوصلگی شده و استرس شما رو زیاد می کنه.

به صورت گروهی ورزش کنین: کوه رفتن با دوستان و یا ورزش صبحگاهی به همراه بقیه نمونه های مناسبی برا کاهش استرس هستن. در ورزش گروهی از پشتیبانی اجتماعی و عاطفی بقیه بهره مند شده و لحظات خوشحال و دلپذیرتری رو تجربه میکنین.

درحد توانایی بدن خود ورزش کنین: محدودیتای بدن خود رو بشناسین، واقع گرا باشین و درحد توانایی جسمی خود ورزش کنین. هیچوقت تلاش نکنین زیادتر از اندازه به بدنتون فشار بیارین. این  کار نه فقط استرس رو کاهش نمی ده بلکه موجب آسیب شمام می شه.

ورزشای ساده رو انتخاب کنین: اگه تازه کارین، ورزشایی رو انجام بدین که نیاز به دقیق شدن و فوکوس کردن ومهارت زیادی ندارن. 

ورزشای غیر رقابتی انجام بدین: در بیشتر افراد پرداختن به ورزشای غیر رقابتی اثرات مفیدتری در کاهش علایم استرس داره. اضطراب برنده شدن رو به استرسای خود اضافه نکنین.

فعالیت بدنی و ورزش رو آهسته شروع کنین: در جلسات اول فعالیت سبک و ملایمی داشته باشین و در جلسات بعدی کم کم بر مدت و شدت تمرین اضافه کنین.

به تغذیه خود توجه کنین: واسه ورزش دائمی و موثر باید از یه الگوی تغذیه درست پیروی کنین. در این مورد می تونین از یه متخصص تغذیه کمک بگیرین.

سیمرغ

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت آکا

  • مطالب در رابطه