استرس شما با خوردن این مواد غذایی چندین برابر خواهد شد | تغذیه سالم

استرس شما با خوردن این مواد غذایی چندین برابر می شه

غذاهای فراوری شده مقصران اصلی افزایش استرس شناخته شدن. خبر خوب اینه که با کم شدن مصرف این مواد غذایی میشه استرس رو به کلی سرکوب کرد.

چه مواد غذایی استرس و اضطراب رو زیاد می کنن؟

در حالی که مواد غذایی که مصرف می کنین، دلیل اصلی احساسات شما نیستن، ولی می تونن بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بذارن. یکی از حالات روانی که با مصرف بعضی غذاها شدید شدن می شه، اضطرابه. اضطراب رو میشه با سطوح کم سروتونین مغز که یه انتقال دهنده عصبی واسه کمک به کاهش هورمونای استرسه، در رابطه دونست. سطوح اضطراب با تحریک زیادتر از اندازه هورمونایی مانند گلوتامات و اپی نفرین که می تونن منتهی به عکس العملای شدید اضطراب شن، رابطه داره.

این وسط بعضی غذاها به بهتر شدن خلق و خو کمک می کنن در حالی که یه سریای دیگه از غذاها تشدیدکننده اضطراب هستن. غذاهای فراوری شده مقصران اصلی افزایش اضطراب شناخته شدن. خبر خوب اینه که با کم شدن مصرف این محرکای غذایی میشه اضطراب رو به کلی سرکوب کرد.

قهوه

کافئین دارای یه اثر محرک روی سیستم عصبیه و باعث آزاد سازی هورمون استرس به نام کورتیزول می شه. آزادسازی این هورمون با بی خوابی و افزایش سطوح اضطراب رابطه داره، مخصوصا در افراد گرفتار به مشکلات وحشت و اضطراب اجتماعی. در حالی که مصرف کافئین در اول باعث افزایش سطح هورمون سروتونین می شه، اما مصرف زیادتر از اندازه اون منتهی به کاهش نفوذ کافئین واسه ایجاد احساس خوب می شه.

نوشابه های انرژی زا

مصرف این نوشابه ها می تونه دوز اضطراب رو دو برابر کنه. این نوشیدنیا نه فقط شامل کافئینه بلکه شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتام داره که به طور زیادی منتهی به کاهش سطح سروتونین در مغز می شه.

گوشت گاو

با اینکه گوشت قرمز شامل ویتامینای گروه به و باعث کاهش سطح استرس می شه، اما افزودنیای موجود در این گوشت مثل منو سدیم گلوتامات منتهی به افزایش سطح گلوتامات در مغز می شه، یکی از هورمونای تحریک کننده اضطراب و استرس بالا. در انتخاب گوشت گاو از فروشگاه های مواد غذایی باید نوع کم سدیم و بدون افزودنی اون انتخاب شه.

لبنیات پرچرب

این نوع لبنیات شامل چربیای ترانس، باعث مشکل جریان خون به مغز می شن و یکی از نتیجه های مصرف اونا افسردگی، اضطراب و دیگه مسائل مربوط به بهداشت روانیه. یکی از تحقیقات نشون داده آدمایی که کلا از غذهای سرخ شده، گوشتای فراوری شده، لبنیات با چربی بالا و دسرهای شیرین استفاده می کنن، ۵۸ درصد بیشتر از بقیه در خطر افسردگی و اضطراب قرار دارن.

ماکارونی

کربوهیدراتای تصفیه شده مانند ماکارونی سفید، نون سفید، نون شیرینی، آب نبات و نوشیدنیای شیرین، می تونن با افزایش یهویی قند خون و افت سریع اون اخلاق رو تحت تاثیر بذارن. محققان دانشگاه کلمبیا هم فکر می کنن عوضش رژیمای غذایی پر از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، کوینولا و … خطر دچار شدن به افسردگی رو خیلی کم می کنه.

سس گوجه فرنگی

این نوع سس منبع مخفی فروکتوز بالا هستش که درست مانند کربوهیدراتای ساده منتهی به افزایش سریع قند خون و کاهش یهویی اون می شه که خود اضطراب شدید رو داره. یه ضرر دیگه این نوع سس هم ایجاد هوس دائمی مصرف اون و دچار شدن به زیاد شدن وزن است.

الکل

حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به مشکل اضطراب اجتماعی از وابستگی به الکل رنج می برن. این در حالیه که هر چند الکل در کوتاه مدت موجب کاهش علایم اضطراب می شه اما مصرف دائمی اون باعث شدید شدن اضطراب در دراز مدت می شه، آنهم از راه دستکاری سیستم عصبی مرکزی و نرخای پایین قند خون. علاوه بر این الکل ادرار آوره و می تونه منتهی به کم آبی بدن شه. مشکل در کارکرد شناختی و نبود توانایی در تمرکز به وجود اومده به وسیله مصرف الکل می تونه منتهی به بروز اضطراب دائمی شه.
جمع آوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health

.

منبع :