استرس مانعی برای رشد عضلات | بیماری

: بدن در شرایط استرس زا با ترشح هورمون کورتیزول مانع رشد بافت ماهیچه ای می شه.

: استرس مانعی واسه رشد عضلات

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوون، شاید واسه خیلی از افراد پیش اومده باشه که با وجود تغذیه مناسب و تمرینات در باشگاه ها اما به تناسب اندام و چیزی که از تمرینات بدنسازی توقع دارن،نمی رسن.اگه همه دلیلا رو بررسی کردین و بازم به جواب صحیحی نرسیدین ، به طور حتم مشکل شما مربوط به استرس و در آخر ترشح زیادتر از اندازه کورتیزوله. 

کورتیزول چیه؟

کورتیزول که از اون به عنوان هورمون استرس یاد میشه با اینکه به طور طبیعی در طول روز ترشح میشه ولی در مواجه با استرس مقدار این هورمون بیشتر می شه.غدد فوق کلیوی مکانیه که کورتیزول در اونجا تولید و آزاد میشه و بدن اندازه ترشح اون در طول روز رو کنترل می کنه.سطح کورتیزول کلا در صبح بیشتره و همینطور که به شب نزدیک میشیم سطح این هورمون به مرور کم میشه ولی همونطور که گفتیم بدن در شرایط استرس زا مقدار بیشتری از این هورمون رو ترشح می کنه.

نقش کورتیزل در تمرینات بدنسازی

هممون میدونیم که تستوسترون در عضله سازی به ما کمک می کنه ولی کورتیزول دقیقا برعکس تستوسترون عمل می کنه! کورتیزول یه هورمون کاتابولیکه که مقدار سنتز پروتئین رو کاهش داده و از رشد بافتای ماهیچه ای جلوگیری می کنه.وقتی که یه ساعت از تمرین شما بگذره مقدار تستوسترون درون بدن شما کم شده و مقدار کورتیزول افزایش پیدا می کنه.این موضوع بسیار ناراحت کننده س و به این دلیله که هر برنامه خوب بدن سازی باید زیر یه ساعت به پایان برسه.شما باید روند گرم کردن و حرکات کششی خود رو به طور کامل انجام بدین و بعد تمرین خود رو با دقیق شدن و فوکوس کردن وبدون صحبت با دور و بریا در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان برسونین تا از اثر کورتیزول در جلوگیری از رشد ماهیچه ها کم کنین.

درسته که تمرینات سنگین بدنسازی و  افزایش فشار روی عضلات  باعث رشدو افزایش بافت عضلانی می شه. اما این بدون معنا نیس که اجازه ندین تا عضلات به اندازه کافی ریکاوری شن،چون دراین حالت در اثر کمبود استراحت و استرسی که وارد می شه کورتیزول ترشح شده و نه فقط عضلات ضعیفتر از قبل شده بلکه به توقف رشد می رسن

موقع تمرینات ورزشی بدن واسه تامین ذخائر گلیکوژن خود شروع به ترشح کورتیزول میکنه و این هورمون به سراغ بافتهای عضلانی رفته و با شکستن این بافتها شروع به تبدیل کردن اونا به گلیکوژن میکنه ،در واقع تلاشهای تمرینی و تغذیه ای ما در مرز نابودی قرار میگیره. واسه مقابله با این وضعیت و جلو گیری از ترشح بی موقع کورتیزل باید به این نکته توجه کنین که چون بدن خالی از انرژی و گلیکوژنه  باید فوری یه ماده غذایی که سریع تبدیل به انرژی می شه به اون رساند .بهترین گزینه در این شرایط به کار گیری کربوهیدراتای ساده ایه که دارای شاخص گلیسمی بالایی هستن .در این حالت علاوه بر رسوندن انرژی به بدن این کربوهیدرات  باعث ترشح هورمون انسولین می شه،  که ترشح انسولین مانع از ترشح کورتیزله و علاوه بر ان قند خون رو هم تنظیم میکنه.

پس دقت کنین که به تغذیه پس از ورزش اهمیت بدین چون با کمی کوتاهی نتیجه تلاشای خود رو از بین می برید.

نقش کورتیزل در تمرینات هوازی

انجام زیادتر از اندازه تمرینات هوازی باعث افزایش ترشح کورتیزول در بدن میشه و همونطور که میدونیم کورتیزول باعث نابودی ماهیچه ها و نبود نتیجه گیری شما می شه.پس یادتون باشه که بعضی اوقات مقدار کم می تونه اثرات بسیاری داشته باشه.محدود کردن تمرینات هوازی به ۴-۵ جلسه در هفته بسیار تأثیرگذار تر از انجام ساعتا دوندگی در روزه.

واسه نتیجه گیری بهتر از تمرینات هوازی لازمه تا فرق بین کاهش وزن و چربی سوزی رو یادآور شیم . تا وقتی که شما چربی نسوزونین به ظاهری مناسب نمی رسین….و در بیشتر مواقع این اتفاق واسه افراد نمی افته. چون با تمرینات زیادتر از اندازه و غیر اصولی هوازی شما  فقط از ذخایر قندی خود استفاده می کنین و در واقع قند می سوزونین نه چربی!  اگه قرار بود با انجام دادن  تمرینات هوازی چربی سوزی کنین ، پس همه می تونستن در طول روز اونقدر دوچرخه سواری کنن تا تموم چربیای اونا بسوزد! اما هممون میدونیم که این جور نیس. تمرین زیادتر از اندازه باعث می شه بدن از ماهیچه ها به عنوان منبع سوخت استفاده کنه و به جای اینکه چربیا رو بسوزونه ، اونو ذخیره  می کنه وبه جای اون بدلیل مصرف بیشتر از ذخایر گلیکوژن بافت عضلانی تحلیل میره .

مضرات و امتیازات  کورتیزول:

دقت کنین که وقتی از مضرات کورتیزول گفتیم در صورتیه که زیادتر از اندازه نیاز این هورمون ترشح شه که این اتفاق در صورت استرس و فشارهای عصبی اتفاق می افته وگرنه اندازه کافی کورتیزول در بدن باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و کمک به کبد در پاکسازی سموم از بدنمی شه ،هم اینکه دستگاه ایمنی بدن هم با همکاری این هورمون سطح قند خون بدن رو تنظیم می کنه.

اما در صورت ترشح زیادتر از اندازه این هورمون شامل مضراتی مثل  افزایش فشار خون و کاهش تراکم استخون هااست . کورتیزل رو عامل اصلی چاقی شکمی و سکته های قلبی وموارد دیگه میدونن.البته بازم نیاز به تاکیده که مقدار نرمال کورتیزول در بدن مشکلی ایجاد نمیکنه ،اما  وقتی که بدن در مواجه با استرس قرار میگیره مقدار این هورمون زیاد می شه و این زمونه که باید احساس خطر کرد. 

.

منبع :