دانلود پایان نامه

به اين منطقه مراجعت مي‌کنند.
در مجموع از پارک‌هاي اين ايالت سالانه حدود 7 ميليون نفر بازديد مي‌کنند، اما به طور كلي به جز “پارك دولتي”، “درياچه بزرگ نمك” و “پارك دولتي خليج ويلارد” كه نزديك به مراكز اصلي جمعيت هستند و هر ساله بيش از يك ميليون نفر از آن جا ديدن مي‌کنند، ساير پارک‌ها از جاذبه هاي كمتري نسبت به پارک‌هاي ملي برخوردارند. هيچ آمار و ارقامي از سطوح مشاركت مردم در فعاليت‌هاي گردشگري روستايي “يوتا” در دست نيست با اين وجود گردش با خودروهاي سواري و ساير وسائط حمل و نقل چادر زدن و پياده روي، دوچرخه سواري، شكار، ماهي گيري (در اين ايالت بيش از 1000 درياچه قابل ماهيگيري وجود دارد) و اقسام ورزش‌هاي آبي مثل گردش با قايق بادباني و كلك سواري از فعاليت‌هاي مورد علاقه گردشگران مي‌باشند. بيشتر اين فعاليت‌ها توسط بازديد كنندگان محلي كه در يوتا زندگي مي‌کنند صورت مي‌گيرد ولي در سال 1994 بيش از 15 ميليون گردشگر از مناطق خارج از اين ايالت بودند. شايان ذكر است كه از اين رقم حدود 000/900 نفر از بازديد كنندگان خارجي بودند با توجه به اينكه 70% اقامت گردشگران در مناطق روستايي اين ايالت صورت مي‌گيرد، لذا گردشگري روستايي در اقتصاد ايالت يوتا نقش بسزايي ايفا مي‌نمايد.
2-9-1-2- گردشگري روستايي در روستاي “برونته” انگلستان
“ريورند پاتريك برونته”15 به همراه همسر و شش فرزندش به روستاي كوچكي از “هاورث”16 در “يورك شاير” انگلستان نقل مكان كردند. اين خانواده در روستا و در كليسايي در محله “جورچين” زندگي مي‌کردند و در همان مكان سه خواهر از اين خانواده به نام‌هاي آن17، شارلوت18 و اميلي19 رمان‌هاي مشهور خود را در دهه 1840 به رشته تحرير در آوردند. از آن زمان اين منطقه به دليل حضور خواهران برونته مشهور شده است. در حال حاضر خانه اين نويسندگان به موزه كليسا تبديل شده و سالانه پذيرايي بيش از 000/100 بازديد كننده است، “هاورث” سالانه پذيراي بيش از يك ميليون گردشگر است و درآمد اقتصادي حاصل از گردشگران اين روستا حدود 20 ميليون پوند است.
به منظور ارتقاي جايگاه اين روستا به عنوان مقصد گردشگران و جذب بيشتر آن‌ها در مارس سال 1996 سازماني براي بازاريابي گردشگران در اين روستا تشكيل و آغاز به كار نمود. هدف اصلي اين اقدام ارتقاي مشاركت جوامع محلي و سازمان بازاريابي منطقه بود تا بتواند زمينه توسعه گردشگري را به نحو مطلوبي فراهم نمايند. البته جاذبه هاي گردشگري ديگري نيز در اين منطقه وجود دارند كه مي‌توان به “كليساي بولتن”، “راه آهن بخار”، “دره كيلي وورث” و “روستاي سالتاير” در نزديك “برادفورد”20 اشاره نمود كه از معروفيت نسبتاً زيادي برخوردار بوده و تحت تأثير روستاي برونته قرار دارند عضويت در سازمان گردشگري روستاي برونته براي همه شرکت‌ها هتل‌ها، مهمان سراها، مغازه‌ها و رستوران‌ها آزاد است و اين سازمان در ازاي دريافت حق عضويت براي فعاليت‌هاي گوناگون بازاريابي انجام مي‌دهد اين فعاليت‌ها عبارتند از:
– ارتباط با رسانه هاي گروهي و تدارك بازديدهايي براي آشنايي با اين منطقه
– ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي در مورد بازار گردشگري
– انتشار يك فصل نامه درباره سياحت و وسايل ارتباط جمعي
– بازاريابي روستاي “برونته” از طريق اينترنت
– توسعه تورهاي مرتبط با تعطيلات كوتاه مدت و ساير خدمات كه از طريق يك سازمان حمل و نقل محلي صورت مي‌گيرد.
– تبليغات براي منطقه از طريق نشريات منطقه اي
موفقيت گردشگري روستايي برونته تنها در دراز مدت حاصل مي‌شود. با اين وجود بسياري از مطالعات انجام شده به ويژه در سطح بين‌المللي نشان مي‌دهند كه استفاده از نام “برونته” مي‌تواند به طور معجزه آسايي بازديد كنندگان بيشتري را جذب كند.
2-9-1-3- طرح “تاركا” در انگلستان
طرح تاركا21 در سال 1989 به عنوان يك برنامه هماهنگ سازي و تعامل ميان حفظ محيط زيست، تفرج و گردشگري در شمال “دون”22 در انگلستان اجرا شد. هدف اصلي اين طرح اضافه نمودن منابع طبيعي بيشتر به مناطق حفاظت شده بود، بسياري از مجريان به اين موضوع واقف شده بودند كه تعامل ميان محيط زيست و توسعه گردشگري مي‌تواند بسيار سودمند باشد و نقش اساسي را در ارتقاي رفاه اجتماعي و اقتصادي ايفا نمايد. اين طرح قسمت وسيعي از مناطق روستايي شمال “دون” را در برگرفته و در ميان مراكز تفريحي ساحلي و پارک‌هاي ملي “دارتمور”23 و “اكسمور”24 گسترده شده است. علي رغم جذابيت‌هايي كه اين منطقه به عنوان يك مقصد گردشگري داشت به نظر مي‌رسيد اين منطقه از نبود يك هويت مشخص رنج مي‌برد و به همين دليل تنها 1% از گردشگران را جلب مي‌کرد. اين منطقه محل وقوع رمان كلاسيك “هنري ويليامسون” با عنوان “تاركا، سمورآبي” است كه در دهه 1920 منتشر شده است بنابراين طرح “تاركا” به عنوان مبنايي براي حفاظت از محيط زيست برنامه ريزي شده و به عنوان پيشگام در توسعه گردشگري مورد استفاده قرار گرفت اهداف اين طرح عبارت بودند از:
– حفظ و توسعه حيات وحش زيبا و ويژگي‌هاي منحصر به فرد شمال “دون”
– برانگيختن مردم در لذت بردن و درك اين منطقه
– توسعه و ارتقاي گردشگري در منطقه
اداره كل طرح مستلزم مشاركت سازمان‌هاي گوناگون قانوني و داوطلب محلي و ملي بود اين سازمان‌ها شامل شوراهاي محلي، انجمن‌هاي گردشگري منطقه اي، شوراي روستا و كميته توسعه روستايي است. بعد از 3 سال طرح “تاركا” انجمن گردشگري روستايي “تاركا” را به عنوان يك بخش خصوصي به عضويت پذيرفت
مدت كوتاهي پس از آن اين انجمن بيشتر كاركردهاي بازاريابي طرح “تاركا” را بدست گرفت و بيش از 150 سازمان خصوصي را تحت پوشش خود قرار داد.
اين طرح 3 مرحله متمايز داشت در مرحله اول تمام امكانات و تلاش‌ها به حفظ محيط زيست و توسعه پياده روي اختصاص داشت. مرحله دوم طرح بر توسعه صنعت گردشگري از طريق ايجاد انجمن گردشگري روستايي تاركا و ساير اقدامات بنا نهاده شده و مرحله نهايي اين طرح بر تحكيم دستاوردها از طريق بازاريابي و تجزيه و تحليل دقيق متمركز بود. طرح “تاركا” به اهداف اصلي‌اش دست يافت و به موازات حمايت جديد بخش‌هاي محلي تا سال 1997 سرمايه قابل ملاحظه اي را جذب نمود.
2-9-1-4- گردشگري روستايي در اسپانيا
محبوبيت اسپانيا به عنوان مقصد اكثر گردشگران ساحلي در ايام تعطيلات، مرهون وجود تعداد زياد اقامت گاه هاي گردشگري است كه در مناطق روستايي سواحل مديترانه پراكنده هستند. به طور مثال تقريباً اقامت گاه هاي ثبت شده در اسپانيا در جزاير “بالئاريك”25 قرار دارند، در حالي كه در منطقه “كاتالونيا”26 كه بخش معروف “كوستابراوا”27 در آن قرار دارد، تنها 20% اقامت گاه‌ها وجود دارند اگر چه گردشگري در اسپانيا صرفاً به مناطق ساحلي محدود نشده است و طيف گوناگوني از اقامت گاه هاي گردشگري در سراسر اين كشور را فرا مي‌گيرد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به هتل‌هاي مجلل گران قيمت، پانسيون‌ها يا خانه هاي شبانه روزي اشاره نمود اما قابل توجه ترين انواع اقامت گاه‌ها مخصوصاً در ارتباط با گردشگري روستايي شبكه گسترده “پارادورها”28 به معني مسافرخانه يا هر نوع اقامتگاه است و در گذشته اين لغت براي اتاق‌هاي كرايه اي شبانه استفاده مي‌شد كه به اغنياء و ثرومندان تعلق داشت و خدمات جانبي مثل اصطبل حيوانات نيز توسط “مسافرخانه دار” (posada) فراهم مي‌شد در سال 1926، نمايندگي توريست سلطنتي پيشنهاد داد كه مفهوم سنتي “پارادور” را مي‌توان به شبكه امكانات اقامتي در سراسر كشور تسري داد و دولت بايد مسئول ارايه تسهيلات براي توسعه هتل‌هاي اقامتي در آن مناطق شود زيرا واگذاري چنين فعاليت‌هايي به بخش خصوصي واقع‌بينانه و سودمند نبود. علاوه بر اين مقرر شد تا قلعه هاي قديمي، صومعه‌ها و قصرها در جهت توسعه “پارادورها” نقش مهم‌تري را ايفا نمايند.
اولين پارادور در رشته كوه “گردوس”29 براي گردشگراني كه به قصد شكار به منطقه مي‌آمدند، ساخته شد و از آن تاريخ زنجيره پارادورهايي كه توسط دولت اداره مي‌شوند به 86 اقامتگاه رسيده است كه 83 عدد از آن‌ها هتل و بقيه مهمانپذير يا رستوران است. از 35 بناي تاريخي كه بازسازي شده، 13 بنا قلعه هاي مربوط به قرون وسطي 8 بنا صومعه راهبه ها و بيمارستان‌ها 7 بنا متعلق به دوره “باروك”30 و قرون وسطي، 5 بنا کاخ‌هاي قديمي لردها و 2 بناي ديگر ساختمان‌هايي هستند كه در فضاي تاريخي احاطه شده‌اند. به طور كلي “پارادورها” 8500 تخت را در 4500 اتاق فراهم کرده‌اند و از سال 1990 هر ساله 2 ميليون گردشگر را جذب مي‌کنند.
2-9-1-5- گردشگري روستاي در استراليا و نيوزلند
گردشگري براي حل بسياري از معضلاتي كه روستاها با آن دست به گريبانند، بهترين گزينه محسوب مي‌شوند، اما چنانچه اين پديده به خوبي مديريت نشود موجب بروز برخي مشكلات بسيار پيچيده مي‌گردد. در واقع زماني كه روستاييان سعي مي‌کنند تعادلي بين تقاضاي گردشگري و فعاليت‌هاي كشاورزي خود ايجاد كنند به شدت دچار مشكل مي‌گردند. روستاها در موقعيتي ما بين اراضي باير و اراضي شهري به سر مي‌برند و اين مسئله محدوديت‌هايي را براي توسعه گردشگري به وجود مي‌آورد كه شهرها و مناطق شهري هرگز با آن مواجه نيستند. هم چنان مناطق روستايي بين طبيعت بكر و دست نخورده و جهان متمدن شهر يا شهرك قرار دارند كه طبيعت آن تحت كنترل درآمده است. گردشگري روستايي در استراليا عمدتاً در چشم‌اندازها و مناطق كشاورزي صورت گرفته و بر اساس بهره‌وري از طبيعت تعريف مي‌شود. رايج‌ترين گردشگري روستايي در استراليا عبارتند از گردشگري كشاورزي31 و گردشگري مزرعه32 گردشگري كشاورزي شامل فعاليت‌هاي “پذيرايي” و گذران تعطيلات در مزارع است، اما گردشگري مزرعه اي، تشكيل شده از مزارع در حال بهره برداري كه علاوه بر فعاليت‌هاي زراعي، جهت كسب درآمد مازاد به فعاليت‌هايي با اهميت گردشگري نيز مي‌پردازند.
چند مورد از محصولات گردشگري روستايي كه توسط وزارت كشاورزي و شيلات نيوزلند شرح داده شده‌اند عبارتند از:
– اقامتگاه مزرعه اي شامل جاي خواب، صبحانه و ساير وعده هاي غذايي، پذيرايي و شركت در فعاليت‌هاي متمركز در يك مزرعه سنتي ساده و بي پيرايه به طوري كه گردش گر خود را عضوي از خانواده احساس نمايد.
– هتل‌هاي روستايي، شامل جاي خواب و غذا اما مركز توجه برخي فعاليت‌هاي مربوط به مزرعه نيز است.
– واحدهاي اقامتي روستا33 شامل اتاقک‌هاي پشم چيني، انبار کاه، كلبه هاي کارگاه و… كه با تغييراتي آماده اقامت گردشگران شده‌اند.
– كمپ يا كاروان، مکان‌هاي پر جاذبه دسترسي مناسب و سايه‌بان يا سر پناه درختان و داراي تسهيلاتي براي تأمين نيازهاي گردشگران (مثل حمام، توالت و غيره)
– اقامت در هواي آزاد كه ممكن است سخت‌تر از انواع ديگر باشد و در فصول سرد تر طرفداران كمتري دارد.
فشارهاي عصبي ناشي از زندگي شهري و دور بودن از محيط زيست طبيعي تمايل به فرار از زندگي يكنواخت شهري را به وجود آورده است مناطق روستايي رهايي از اين فشارها را ممكن ساخته و فرصتي را
براي تجربه يك روش ساده تر و آرام‌تر زندگي در اختيار گردشگران قرار مي‌دهد بعد از جنگ دوم جهاني گردشگري كه موجب افزايش خود آگاهي و كمال طلبي انسان‌ها مي‌شد طرفداران بيشتري پيدا كرد. تبليغات گسترده رسانه هاي گروهي در مورد گردشگري نقش مهمي در توسعه اين پديده داشتند افزايش شناخت انسان از محيط زيست و رابطه بين انسان و محيط زندگي‌اش موجب شكل گيري “رويكرد سبز” گرديد و جاذبه هاي روستايي را به عنوان گردشگري پايدار اكولوژيكي مطرح ساخت. به موازات اين تحولات و با پيشرفت جوامع بشري و حذف موانع سياسي و اقتصادي گردشگري دسترسي به نواحي روستايي تسهيل گرديد؛ و به همين دليل امروزه تعداد مسافرت‌ها بيش از گذشته شده و اين پديده به تبعيت از افزايش درآمدها شتاب مضاعفي يافته است.
بسياري از جوامع روستايي در استراليا داراي تعاوني‌هاي روستايي هستند كه به ايجاد همكاري و ارتباط بين فعاليت‌هاي گردشگري منطقه اي مي‌پردازند. سهم گردشگري در اقتصاد استراليا حدود 5/4% توليد ناخالص داخلي در سال 2001 بوده است حدود يك سوم اين درآمدها از طريق هزينه هاي صرف شده براي غذا در رستوران‌ها، اقامت در محل خريد و شركت در کلوپ‌ها و جشن‌ها بدست آمده است البته كليه اين اقلام بخشي از اقتصاد گردشگري روستايي را شامل مي‌گردد. بدين ترتيب گردشگري قادر است اثرات مطلوبي بر اقتصاد روستاها داشته باشد.
لازم به توضيح است گردشگري مي‌تواند باعث بروز اختلاف نظرهاي اجتماعي در منطقه شود كه در نتيجه آن تنش‌هاي احتمالي در جامعه ايجاد نمايد. به خصوص در مورد توزيع درآمد اين مشكل بيشتر به چشم مي‌خورد چرا كه تنها خويشاوندان نزديك در وظايف مربوط به گردشگري به كار گرفته مي‌شوند گردشگري اثرات منفي هم دارد كه از ارزش آن به عنوان يك صفت جانبي و مكمل مي‌کاهد مسائلي مانند تابلوهاي تخريب شده زباله، رفتار نادرست، تخريب راه هاي جنگلي توسط وسائط نقليه، ترافيك فراوان، عدم رعايت حريم خصوصي اراضي، باز گذاردن درها و خلوت شكني و موارد مشابه از تبعات سوء گردشگري قلمداد مي‌گردند. يك بررسي در جوامع مناطق مرتفع جنوب استراليا در موارد اثرات سوء گردشگري، اثرات منفي زير را نشان داد:
– شلوغي منطقه (10%)
– مشكلات توقف اتومبيل (16%)
– خسارات محيط‌زيستي (10%)
– زباله/ پسماند برخورد نادرست با كاركنان بخش گردشگري (5/4%)
– مطالعه اي در منطقه ويكتوريا نشان داد كه 67% مزرعه داران از “مواجهه با مردم” به عنوان يكي از دلايل عمده آغاز حرفه گردشگري نام مي‌برند. متصديان اقامت گاه هاي مزرعه اي در نيوزيلند دريافتند كه مزاياي اجتماعي حاصل برقراري رابطه با گردشگران بسيار سودمند است. در منطقه ويكتوريا گردشگري روستايي به دو شكل انجام مي‌گرفت گردشگران داخلي كه در تعطيلات كوتاه مدت 2 تا 3 روزه به اين نواحي مي‌آيند و شمار كوچكي از گردشگران خارجي براي مدت 2 تا 30 روز در اين مکان‌ها اقامت مي‌نمودند. در سال 1994، 34% گردشگران به بازديد از نواحي و ايالات مختلف استراليا پرداختند، اما 3 منطقه بيشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفت. گردشگران اروپايي و آمريكاي شمالي تمايل بيشتري به بازديد از مناطق داخلي استراليا داشتند در حالي که آسيايي‌ها علاقه چنداني به اين امر نشان نمي‌دادند.
منطقه سيدني در استراليا به دليل نقش مهمي كه به عنوان عمده‌ترين مقصد گردشگران در استراليا دارد، داراي بيشترين بازديد كننده است، در واقع